Doradztwo w szkole 11-DOWSZ-11-n
Student
1.) Uzyskuje podstawową wiedzę na temat: obszarów pracy doradczej w systemie szkolnym adresowanej do uczniów (w problemach wynikających z zaburzeń rozwoju i zachowania, zaburzeń relacji międzyludzkich, procesie konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej), rodziców i nauczycieli, modelu doradztwa szkolnego, roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych w szkole, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach dzieci i młodzieży (ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z planowaniem kariery), metod i technik doradztwa adresowanego do uczniów.
2.) Rozumie specyfikę funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie w szkole, dostrzega konieczność współdziałania szkoły w zakresie doradztwa z rodziną dziecka oraz innymi instytucjami i placówkami pomocy psychopedagogicznej, dostrzega etyczne problemy doradztwa
3.) Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej problematyki doradztwa w szkole, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym w celu dokonywania analiz (diagnozowania i stosowania strategii pomocy)złożonych sytuacji doradczych, konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych w formie indywidualnych i grupowych prezentacji i głosu w dyskusji w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, pracy indywidualnej w oparciu o literaturę oraz pracy grupowej.
Literatura
Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków
Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz
Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk
Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005
Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa
Ostrowska K. /red/ (1999) Psychologia praktyczna w systemie oświaty, Warszawa
King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk
Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa
Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: