Dydaktyka języka niemieckiego 11-DNIE-44-s
Studenci poznają najważniejsze metody nauczania języków obcych: GÜM, ALM oraz podejście komunikacyjne. W ramach podejścia komunikacyjnego studenci potrafią zastosować różne ćwiczenia do rozwijania sprawności językowych. Studenci potrafią identyfikować błędy oraz przeprowadzać bieżącą i okresową kontrolę osiągnięć. Studenci wykształcą umiejętność obserwowania lekcji, jej oceny i krytycznej refleksji. Celem zajęć jest także rozumienie i przyswojenie najważniejszych pojęć dydaktycznych, aby w ten sposób stworzyć bazę do omawiania w kolejnych semestrach nauczanie na poziomie wczesnoszkolnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
po zakończeniu cyklu student potrafi wyjaśnić podstawową terminologię fachową z zakresu dydaktyki,
wymienić i opisać konwencjonalne i alternatywne metody nauczania języków obcych
zna techniki nauczania podsystemów języka i sprawności językowych oraz potrafi je stosować
stosuje efektywne formy pracy w parach i grupach zapewniające atrakcyjność lekcji i wdrażające do autonomii
umie identyfikować i klasyfikować błędy oraz posługiwać się skutecznymi technikami poprawiania błędów
umie przeprowadzać bieżącą i okresową kontrolę osiągnięć w tym konstruować zadania testowe oraz kryterialnie je oceniać
zna specyfikę pracy z poszczególnymi grupami wiekowymi oraz umie wybrać podręcznik do nauki języka niemieckiego na wszystkich poziomach
planuje i przeprowadza zajęcia języka niemieckiego ( sporządza konspekt) w tym dobiera środki dydaktyczne do realizacji założonych celów oraz dokonuje ewaluacji zajęć
korzysta ze źródeł literaturowych, głównie w języku niemieckim
obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych projektach
rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące:testy, konspekty, dydaktyzacje, mikronauczanie, projekty
Ocenianie podsumowujące; test zaliczeniowy,egzamin
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
Praktyki zawodowe
50 godz
Literatura
Iluk, J. 2002 Jak uczyć małe dzieci języków obcych;
Pamuła,M. 2003,Metodyka naucznia języków obcych w kształceniu zintegrowanym;
Komorowska Metodyka naucznia języków obcych 2001;
Marciniak, M./Rybarczyk R. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss Poznań 2006,
czasopismo Frühes Deutsch i Fremdsprache Deutsch;
Pfeiffer, W. 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań ;
Schatz, H. 2006 Fertigkeit Sprechen,;
Westhoff. G. Fertigkeit Lesen, Berlin;
materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: