Dydaktyka języka niemieckiego 11-DNIE-14-s
Studenci poznają najważniejsze metody nauczania języków obcych: GÜM, ALM oraz podejście komunikacyjne. W ramach podejścia komunikacyjnego studenci potrafią zastosować różne ćwiczenia do rozwijania sprawności językowych. Studenci potrafią identyfikować błędy oraz przeprowadzać bieżącą i okresową kontrolę osiągnięć. Studenci wykształcą umiejętność obserwowania lekcji, jej oceny i krytycznej refleksji. Celem zajęć jest także rozumienie i przyswojenie najważniejszych pojęć dydaktycznych, aby w ten sposób stworzyć bazę do omawiania w kolejnych semestrach nauczanie na poziomie wczesnoszkolnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
po zakończeniu cyklu student potrafi wyjaśnić podstawową terminologię fachową z zakresu dydaktyki,
wymienić i opisać konwencjonalne i alternatywne metody nauczania języków obcych
zna techniki nauczania podsystemów języka i sprawności językowych oraz potrafi je stosować
stosuje efektywne formy pracy w parach i grupach zapewniające atrakcyjność lekcji i wdrażające do autonomii
umie identyfikować i klasyfikować błędy oraz posługiwać się skutecznymi technikami poprawiania błędów
umie przeprowadzać bieżącą i okresową kontrolę osiągnięć w tym konstruować zadania testowe oraz kryterialnie je oceniać
zna specyfikę pracy z poszczególnymi grupami wiekowymi oraz umie wybrać podręcznik do nauki języka niemieckiego na wszystkich poziomach
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące:testy, konspekty, dydaktyzacje, mikronauczanie, projekty
Ocenianie podsumowujące; test zaliczeniowy,egzamin
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Iluk, J. 2002 Jak uczyć małe dzieci języków obcych;
Pamuła,M. 2003,Metodyka naucznia języków obcych w kształceniu zintegrowanym;
Komorowska Metodyka naucznia języków obcych 2001;
Marciniak, M./Rybarczyk R. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss Poznań 2006,
czasopismo Frühes Deutsch i Fremdsprache Deutsch;
Dahlhaus, B. 1994 Fertigkeit Hröen,;
Doye, P.1988 Typolgie der Testaufgaben,;
Funk, H./König, 1991 M. Grammatik lehren und lernen;
Kast B. 1999 Fertigkeit Schreiben ,Berlin;
Kleppin, K.1998 Fehler und Fehlerkorrektur Berlin ;
Pfeiffer, W. 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań ;
Schatz, H. 2006 Fertigkeit Sprechen,;
Westhoff. G. Fertigkeit Lesen, Berlin;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: