Diagnostyka i terapia zaburzeń 11-DITZ-11-n
Pojęcie normy i patologii, zaburzenia rozwoju i zachowania, systemy klasyfikacyjne zaburzeń,
Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące mechanizmów powstawania zaburzeń w rozwoju i ich terapii
Wybrane zaburzenia w rozwoju i zachowaniu: ADHD, zaburzenia zachowania, zaburzenia ze spektrum autyzmu, depresja dziecięca, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia objawowe
Różne metody terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami i ich rodzinami
Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka; obszar ryzyka i potencjału w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego i adolescencji
Specyfika zaburzeń dziecięcych: problemy diagnozy, rokowania
Specyfika pracy z dzieckiem o zaburzonym przebiegu rozwoju
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
EK1 zna terminologię z obszaru psychopatologii rozwojowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym , rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. C1
EK2 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym C2, C3
EK3 charakteryzuje wybrane zaburzenia wieku dziecięcego i okresu adolescencji C3
EK4 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych C4
EK5 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych C4
EK6 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących C5
EK7 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych C6
EK8 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne zw3iązane z zaburzeniami rozwojowymi C6, C7
Kryteria oceniania
test pisemny, projekt badawczy
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Carson,R., Butcher,J.,Meka,S. (2005).Psychologia zaburzeń ,t.II.,Gdańsk:GWP
Hillenbrand C, (2007), Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk, GWP
Kendall, P. (2004).Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk :GWP
Kendall, P. (2010). Terapia zaburzeń dzieci i młodzieży, Kraków: W-ctwo UJ
Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem.Gdańsk: GWP.
Józefik ,B.Anoreksja i bulimia psychiczna.(1999)Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Psychiatria dzieci i młodzieży, I.Namysłowska (red) (2005). Warszawa:PZWL
Seligman, M., Walker,E., Rosenham,D.(2003).Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka
Obuchowska,I.(2005),Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży- wybrane zagadnienia w: Sęk,H.- red.,Psychologia kliniczna,t.II.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kołakowski. A., Wolańczyk. T.,Pisula.A.,Skotnicka M.,Bryńska.A, (2007), ADHD- zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk :GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: