Diagnostyka w resocjalizacji 11-DGRE-11-s
- http://www.wse.amu.edu.pl
- http://www.wse.aum.edu.pl (w cyklu 2020/SZ)
- http://www.wse.aum.edu.pl (w cyklu 2021/SZ)
- http://www.wse.aum.edu.pl (w cyklu 2022/SZ)
- http://www.wse.aum.edu.pl (w cyklu 2023/SZ)
- http://www.wse.aum.edu.pl (w cyklu 2024/SZ)
Przedmiot na na celu ugruntować wiedzę i kompetencje z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej oraz uzupełnić ją o kwestie diagnostyki resocjalizacyjnej. W czasie wykładów studenci zapoznają się ze schematem postępowania celowościowego, metodami i technikami diagnostycznymi, podstawowymi podmiotami występującymi w obszarze diagnostyki resocjalizacyjnej oraz zasadami etycznymi. Konwersatoria nastawione są na kształtowanie kompetencji praktycznych, przede wszystkim poprzez zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi, przeprowadzenie na ich podstawie postępowania diagnostycznego oraz przygotowanie projektu diagnozy wraz z propozycją oddziaływań resocjalizacyjnych.
Realizacja efektów kształcenia wpisanych w module obejmuje około 85 godzin.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej
Przedstawia niedostosowanie społeczne jako kategorię diagnostyczną
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia wykorzystywane do diagnozowania niedostosowania społecznego i zjawisk z nimi współwystępujących
Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem
Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu
Konstruuje projekt oddziaływań resocjalizacyjnych na podstawie zgromadzonych danych
Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu
Działa zgodnie z zasadami etycznymi
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.
Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.
Garvin Ch. D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, tom I, Katowice 1998.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.
Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.
Pytka L., Skala nieprzystosowania społecznego : podręcznik, Warszawa 1984.
Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.
Stanik J.M., Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej, Katowice 2006.
Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.
Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.
Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: