Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11-DF-4SA-n
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna trudności w funkcjonowaniu osób ze spektrum autyzmu w różnych środowiskach wychowawczych oraz potrafi umiejętnie dobrać metody diagnozowania, racjonalnie ocenić sytuację edukacyjną oraz funkcjonalną
Prawidłowo interpretuje informacje z dokumentacji dotyczącej dziecka oraz informacje od rodziców i specjalistów
Potrafi na podstawie diagnozy zaplanować proces edukacji i rewalidacji ucznia
Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu
Potrafi dobrać odpowiednie metody pracy do indywidualnych potrzeb ucznia
Dostrzega i rozumie potrzebę organizowania pracy zespołowej w diagnostyce funkcjonalnej oraz w pracy nad programami edukacyjno-terapeutycznymi dla osób ze spektrum autyzmu
Kryteria oceniania
Projekt, aktywność podczas zajęć, praca w grupie.
bardzo dobry (bdb; 5,0): 85% - 100% projekt + aktywność na zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): 75% - 84% projekt + aktywność na zajęciach
dobry (db; 4,0): 70% - 74% projekt + aktywność na zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): 60 – 69% projekt + aktywność na zajęciach
dostateczny (dst; 3,0): 40% - 59% projekt + aktywność na zajęciach
niedostateczny (ndst; 2,0): 0% - 39% projekt, nieobecność na zajęciach
Literatura
• Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
• Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2011.
• Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
• Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
• Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa, 2010.
• Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
• Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa, 2009.
• Ziemski, B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków, 2013.
Akty prawne:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: