Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym 11-DDP-11-s
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
wymienia rodzaje diagnoz
omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych
wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej
wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym
wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym
prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne
poprawnie udziela informacji zwrotnej
projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze
prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych
Kryteria oceniania
Test
Raport
Prezentacja multimedialna
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009
Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009
Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003
Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)
Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012
Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001
Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010
Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4
Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019
Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.
Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005
Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html
http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych
http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny
http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym
W cyklu 2021/SL:
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
|
W cyklu 2022/SL:
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
|
W cyklu 2023/SL:
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
|
W cyklu 2024/SL:
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
|
W cyklu 2025/SL:
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)
|
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
W cyklu 2022/SL:
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
W cyklu 2023/SL:
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
W cyklu 2024/SL:
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
W cyklu 2025/SL:
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: