Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym 11-DDP-11-n
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
wymienia rodzaje diagnoz
omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych
wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej
wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym
wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym
prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne
poprawnie udziela informacji zwrotnej
projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze
prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych
Kryteria oceniania
egzamin - test
zaliczenie ćwiczeń - opracowanie informacji zwrotnej na podstawie testu MŁOKOZZ
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych : wybór tekstów. (s. 270-289)
Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009
Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009
Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003
Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)
Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012
Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001
Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010
Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4
Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011
Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.
Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005
Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: