Dydaktyka ogólna 11-DDOO-11-pw-s
Student powinien:
uzyskać podstawową wiedzę dotyczącą problematyki dydaktyki jako teorii uczenia się i nauczania,
zapoznać się z podstawami teoretycznymi i metodologicznymi dydaktyki ogólnej,
pogłębiać wiedzę z zakresu dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej,
potrafić wyjaśnić fundamentalne pojęcia z zakresu współczesnej dydaktyki w kontekście edukacji i nauk o niej,
poznać podstawowe prawidłowości pedagogiczne i psychologiczne organizacji procesu kształcenia,
opanować wiedzę dotyczącą procesu kształcenia,
opanować umiejętności konstruowania i krytycznej analizy procesu kształcenia,
zdobyć wiedzę, ułatwiającą mu przygotowanie się do roli nauczyciela,
przyswoić sobie wiedzę teoretyczną z dziedziny teorii nauczania i uczenia się, ze szczególnym wyeksponowaniem roli i zadań dla przyszłych nauczycieli, wychowawców lub innych specjalistów prowadzących różnorodne formy działalności oświatowej,
posiadać umiejętność projektowania zajęć dydaktycznych,
projektować różne sytuacje dydaktyczne występujące we współczesnej szkole,
dokonywać wnikliwej analizy problemów dydaktyczno - wychowawczych występujących w praktyce szkolnej i wskazywać efektywne formy, metody, środki ich rozwiązywania.
wykazać się zrozumieniem treści wyniesionych z wykładu,
wykazać się znajomością problematyki z zaleconej do opanowania literatury z podręczników, innych źródeł z pozycji zwartych, jak i czasopism pedagogicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Wyjaśnia pojęcia z zakresu dydaktyki współczesnej w kontekście edukacji i nauk o niej
opisuje podstawowe metody badawcze w dydaktyce
okreąla prawidłowości dotyczące doboru i układu treści kształcenia
Formułuje cele, wartości, metody, formy, środki dydaktyczne w procesie kształcenia
Wykazuje się zrozumieniem treści dotyczących problemów dydaktyczno – wychowawczych występujących w praktyce szkolnej
Udziela odpowiedzi na pytania: kogo uczymy?; kto naucza? (uczestniczy w procesie kształcenia);
Udziela odpowiedzi na pytania: ); jakie czynności odpowiadają uczestnikom procesu nauczania i uczenia się? (nauczanie i uczenie się)
Udziela odpowiedzi na pytania: po co uczy? (wartości i cele edukacji);
Udziela odpowiedzi na pytania: czego naucza? (treści)
Udziela odpowiedzi na pytania: za pomocą czego uczy? (środki)
Udziela odpowiedzi na pytania: kiedy i jak długo trwa nauczanie i uczenie się? (struktura organizacyjna szkolnictwa)
Kryteria oceniania
Ocenianie podsumowujące – ocena prezentacji pracy samodzielnej podczas zajęć, ocena recenzji, kolokwium pisemne, egzamin pisemny
Literatura
1. Bereźnicki Fr., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
2. Ćwikliński A., Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji systemowej, Poznań 2005.
3. Delors J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Warszawa 1998.
4. Denek K., Edukacja. Dziś - jutro, Leszno - Poznań - Żary 2006.
5. Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń - Leszno 2005.
6. Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań - Toruń 1994.
7. Galloway C., Psychologia uczenia się i nauczania, Warszawa 1998, t. I-II.
8. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
9. Karpińska A., Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności, Białystok 1999.
10. Kameduła E., Środki dydaktyczne w strukturalizacji wiedzy uczniów, Poznań 1989.
11. Konarzewski K. (red. ), Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2005.
12. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2005.
13. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 2005.
14. Kuźniak I., Optymalizacja procesu kształcenia, Poznań 1993.
15. Lewowicki T., Kształcenie uczniów zdolnych, Warszawa 1980.
16. Lewowicki T., Przemiany edukacji, Warszawa 1998.
17. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
18. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
19. Piotrowski E., Operatywność wiedzy uczniów, Poznań 1998.
20. Półturzycki J., Lekcja w szkole współczesnej, Warszawa 1985.
21. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 2002.
22. Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków 2005.
23. Zaczyński W., Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: