Coaching w animacji i fitness 11-CWA-11-s
1. Zarys historyczny powstania coachingu.
2. Definicje coachingu,
3. Definicje coachingu sportowego.
4. Obszary zastosowań coachingu, w szczególności w obszarze animacji czasu wolnego i fitness.
5. Cele coachingu, w tym coachingu sportowego
6. Role i zadania coachów. Kompetencje coacha.
7. Różnice między coachem a doradcą, terapeuta, trenerem, menagerem personalnym,
8. Modele coachingu (np. GROW) i sposoby formułowania celu (np. SMART) i ich zastosowanie a obszarze animacji i rekreacji ruchowej.
9. Metody, techniki, narzędzia stosowane w coachingu (np. koło wartości, aforyzmy, linia czasu, kotwiczenie zasobów).
10. Trening T. Morrisa
11. Coaching wg modelu wewnętrznej gry T. Gallweya
12. Fazy ii czynności w coachingu zespołowym wg Panfila (2008).
13. Analiza wybranego programu/ książki/ filmu związanego z fitness pod kątem sposobu realizowania zadań coachingowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
podać definicje, główne założenia oraz podstawy rozwoju coachingu,
wyjaśnić zakres oraz cel działań coachingowych, opisać specyfikę coachingu w animacji i fitness
wymienić zależności i różnice między coachingiem, psychoterapią, doradztwem
wskazać na zasady organizowania, możliwości i ograniczenia wykorzystywania coachingu, w szczególności coachingu sportowego
skonstruować przykładowe sesje coachingowe, z uwzględnieniem zasad etycznych
przeprowadzić spotkanie coachingowe w zależności od potrzeb odbiorcy z zachowaniem zasad etycznych
Kryteria oceniania
5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
Blanchard K., Shula D (2009), Coaching. Poprowadź swoją drużynę ku zwycięstwu Warszawa: MT BIZNES
Gallwey T. W. (2007), Tenis: wewnętrzna gra. Wydawnictwo ParaFraza.
Martens R. (2009), Jak być skutecznym trenerem. Warszawa: Zespół Wydawnictw Centralnego Ośrodka Sportu.
Panfil R. (2004) Zarządzanie produktem klubu sportowego. Wrocław: Akademia Umiejętności Management & Coaching.
Panfil R. (2007), Coaching uzdolnionego gracza. Wrocław: Akademia Umiejętności - Management & Coaching.
Panfil R. Efektywny coaching zespołów zadaniowych (na przykładzie zespołów sportowych). Wrocław: Wydawca AWF Wrocław
Rogers, J. (2009). Coaching. Sopot: GWP.
Vickers, A., Bavister, S. (2007).Coaching. Zarabianie przez rozmawianie. Nowa ścieżki kariery dla ludzi, którzy lubią ludzi. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Whitworth, L., Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., Sandahl, F. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: