Coaching w animacji i fitness 11-CWA-11-n
1. Zarys historyczny powstania coachingu.
2. Definicje coachingu,
3. Definicje coachingu sportowego.
4. Obszary zastosowań coachingu, w szczególności w obszarze animacji czasu wolnego i fitness.
5. Cele coachingu, w tym coachingu sportowego
6. Role i zadania coachów. Kompetencje coacha.
7. Różnice między coachem a doradcą, terapeuta, trenerem, menagerem personalnym,
8. Modele coachingu (np. GROW) i sposoby formułowania celu (np. SMART) i ich zastosowanie a obszarze animacji i rekreacji ruchowej.
9. Metody, techniki, narzędzia stosowane w coachingu (np. koło wartości, aforyzmy, linia czasu, kotwiczenie zasobów).
10. Trening T. Morrisa
11. Coaching wg modelu wewnętrznej gry T. Gallweya
12. Fazy ii czynności w coachingu zespołowym wg Panfila (2008).
13. Analiza wybranego programu/ książki/ filmu związanego z fitness pod kątem sposobu realizowania zadań coachingowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
podać definicje, główne założenia oraz podstawy rozwoju coachingu,
wyjaśnić zakres oraz cel działań coachingowych, opisać specyfikę coachingu w animacji i fitness
wymienić zależności i różnice między coachingiem, psychoterapią, doradztwem
wskazać na zasady organizowania, możliwości i ograniczenia wykorzystywania coachingu, w szczególności coachingu sportowego
skonstruować przykładowe sesje coachingowe, z uwzględnieniem zasad etycznych
przeprowadzić spotkanie coachingowe w zależności od potrzeb odbiorcy z zachowaniem zasad etycznych
Kryteria oceniania
5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Blanchard K., Shula D (2009), Coaching. Poprowadź swoją drużynę ku zwycięstwu Warszawa: MT BIZNES
Gallwey T. W. (2007), Tenis: wewnętrzna gra. Wydawnictwo ParaFraza.
Martens R. (2009), Jak być skutecznym trenerem. Warszawa: Zespół Wydawnictw Centralnego Ośrodka Sportu.
Panfil R. (2004) Zarządzanie produktem klubu sportowego. Wrocław: Akademia Umiejętności Management & Coaching.
Panfil R. (2007), Coaching uzdolnionego gracza. Wrocław: Akademia Umiejętności - Management & Coaching.
Panfil R. Efektywny coaching zespołów zadaniowych (na przykładzie zespołów sportowych). Wrocław: Wydawca AWF Wrocław
Rogers, J. (2009). Coaching. Sopot: GWP.
Vickers, A., Bavister, S. (2007).Coaching. Zarabianie przez rozmawianie. Nowa ścieżki kariery dla ludzi, którzy lubią ludzi. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Whitworth, L., Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., Sandahl, F. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: