Coaching w socjoterapii 11-CS-4SPZ-pw-s
1. Zarys historyczny powstania coachingu.
2. Rodzaje, definicje coachingu,
3. Obszary zastosowań coachingu, w szczególności w obszarze socjoterapii
4. Cele coachingu, w tym coachingu w socjoterapii
5. Role i zadania coachów. Kompetencje coacha.
6. Różnice między coachem a doradcą, terapeuta, trenerem,
7. Modele coachingu (np. GROW) i sposoby formułowania celu (np. SMART) i ich zastosowanie a obszarze socjoterapii
8. Metody, techniki, narzędzia stosowane w coachingu (np. koło wartości, aforyzmy, linia czasu, kotwiczenie zasobów).
9. Coaching wg modelu wewnętrznej gry T. Gallweya i coaching rodzicielski
10. Praktyka teorii - zastosowanie coachingu w socjoterapii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student potrafi:
podać definicje, główne założenia oraz podstawy rozwoju coachingu,
wyjaśnić zakres oraz cel działań coachingowych, opisać specyfikę coachingu w socjoterapii
wymienić zależności i różnice między coachingiem, psychoterapią, doradztwem
wskazać na zasady organizowania, możliwości i ograniczenia wykorzystywania coachingu, w szczególności w socjoterapii
skonstruować przykładowe sesje coachingowe, z uwzględnieniem zasad etycznych
przeprowadzić spotkanie coachingowe w zależności od potrzeb odbiorcy z zachowaniem zasad etycznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne, test: pytania otwarte i zamknięte
5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Gulczyńska A., Możliwości wykorzystania elementów coachingu w pracy socjoterapeutycznej, Jankowiak B. (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, Poznań 2013,
Miskimin, D., Stewart, J. (2011). Coaching rodzicielski. Warszawa: Academica, Wydawnictwo SWPS.
Rogers, J. (2009). Coaching. Sopot: GWP.
Whitworth, L., Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., Sandahl, F. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: