Coaching rozwoju profesjonalnego pedagoga 11-CRP-11-s
W zakresie wiedzy:
• uzyskanie wiedzy o specyfice coachingu rozwoju zawodowego, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania;
• uzyskanie wiedzy o możliwościach praktycznej aplikacji coachingu kariery w obszarze rozwoju zawodowego pedagoga;
W zakresie umiejętności:
• kształtowanie umiejętności wprowadzania elementów coachingowych w obszarze planowania kariery, w tym zdobycie umiejętności konstruowania celów dla skutecznego kształtowania pozytywnej przyszłości zawodowej – własnej i innych;
• kształtowanie umiejętności definiowania osobistych zasobów, które mogą być pomocne w kształtowaniu przyszłości zawodowej;
• pogłębienie umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań coachingowych, parafrazowania, pracy ciszą;
• kształtowanie umiejętności stosowania wybranych narzędzi coachingowych;
• doskonalenie umiejętności pracy grupowej;
W zakresie kompetencji społecznych:
• kształtowanie postawy świadomej i odpowiedzialnej w zakresie stosowania narzędzi coachingowych;
• kształtowanie świadomości nierozłączności procesu uczenia się i rozwoju z procesem budowania kariery.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Zaprezentować uporządkowaną wiedzę o specyfice coachingu rozwoju zawodowego (coachingu kariery), w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania.
Wskazać możliwości praktycznej aplikacji coachingu rozwoju zawodowego w obszarze edukacji, w szczególności w odniesieniu do rozwoju zawodowego pedagogów.
Adekwatnie stosować wybrane narzędzia coachingowe przydatne w obszarze rozwoju zawodowego.
Doceniać znaczenie coachingu w procesie uczenia się przez całe życie.
Pracować warsztatowo w grupie i przyjmować wspólne cele działania.
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach
ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta
ocena realizacji grupowych zadań problemowych
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Podstawowa:
Budzińska G., Klimka M., Coaching w procesie uczenia się przez całe życie, CLLL 2012 [http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20Learning.pdf]
Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk 2009.
Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejsza umiejętność coacha? Wrocław 2012.
Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Poznań 2011.
Uzupełniająca:
Marciniak Ł., Rogala-Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa 2012.
Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Kraków 2009.
Śniegocka A. Coaching kariery. Jak w końcu zdobyć dobrą pracę i zacząć dobrze zarabiać, Gliwice 2012.
http://coaching.focus.pl/
http://encyklopediacoachingu.pl/index.php
www.careerlearning.eu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: