Coaching rodzicielski 11-CRD-11-s
Coaching rodzicielski a współczesne tendencje w psychologii i pedagogice. Dylematy i kontrowersje wokół pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do rodziny
Coaching rodzicielski- podstawowe zasady pracy coachingowej z rodziną, cele, zadania oraz etapy.
Wskazania i przeciwwskazania stosowania coachingu rodzicielskiego.
Kompetencje coachingowe jako podstawowe narzędzie pracy w coachingu rodzicielskim.
Dylematy etyczne coacha w pracy z rodziną.
Budowanie relacji, ustalanie celów, przeprowadzanie przez zmiany- wybrane narzędzia coachingu rodzicielskiego
Poszukiwanie zasobów rodziny. Hipotezy i propozycje działań wspierających rodziców/rodzinę w poszukiwaniu rozwiązań
–analiza przypadków
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi wyjaśnić istotę zmian zachodzących w praktyce psychologiczno-pedagogicznej tj. tendencja do oddziaływań, tendencja do pracy na zasobach, tendencja do pracy na relacji, tendencja pracy nad rozwiązaniem
oraz wskazać jak manifestują się one podejściu do pracy z rodziną
Student potrafi zdefiniować pojęcie coachingu rodzicielskiego, wskazać jego cele, zasady oraz porównać z innymi sposobami pracy z rodziną tj. poradnictwo rodzinne, terapia rodzin
Podać etapy coachingu rodzicielskiego oraz na podstawie omawianego przypadku
postawić hipotezy dotyczące zastosowania przez coacha określonych kroków postępowania
Na podstawie analizy przypadku potrafi sformułować wskazania i przeciwwskazania dla zastosowania coachingu rodzicielskiego
Wyjaśnić wskazania dotyczące rozwijania przez coacha kompetencji osobistych oraz przedstawić propozycje planu rozwoju osobistego dla osoby zajmującej się coachingiem rodzicielskim
Wskazać pośród różnych działań skierowanych na rodzinę, te które świadczą o podejściu coachingowym, opierającym się o pracę na relacji, skoncentrowanym na zasobach i rozwiązaniu
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
David Miskimin, Jack Stewart Coaching rodzicielski. Jak pomóc dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał
Dilts R. (2006). Od przewodnika do inspiratora. Coaching przed duże „C”. Warszawa: PINLP.
Rogers, J. (2010). Coaching. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sidor-Rządkowska, M. (red), (2009). Coaching: teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer.
Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Whitmore, J. (2011). Coaching. Trening efektywności. Warszawa: G+J.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: