Coaching w doradztwie 11-CD-2DPZ-pw-s
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2020/SL: • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego
i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników
• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą
• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej
• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe
• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego
• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego
i personalnego
| W cyklu 2022/SL: • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników
• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą
• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej
• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe
• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego
• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego
i personalnego
| W cyklu 2021/SL: • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego
i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników
• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą
• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej
• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe
• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego
• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego
i personalnego
|
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę o specyfice coachingu, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania w pracy doradcy zawodowego
i personalnego
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat coachingu i planowania karier edukacyjno-zawodowych, obejmującej jej terminologię, teorię
i metodykę. Wie, co odróżnia coaching od doradztwa, terapii, szkolenia i konsultingu
Posiada wiedzę niezbędną do przeprowadzenia sesji
doradczo – coachingowych
Zna oraz poprawnie i odpowiedzialnie stosuje wybrane metody i narzędzia z obszaru coachingu w edukacji
Potrafi generować rozwiązania w zakresie aktywizowania dzieci, młodzieży, osób dorosłych
i niepełnosprawnych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, życia pozazawodowego. Buduje z klientem relację opartą na szacunku i zaufaniu.
Opracowuje strategię poruszania się po rynku pracy klientów doradztwa zawodowego i personalnego, jak
również wdraża nowe rozwiązania z zakresu polityki
zatrudnienia. Potrafi wesprzeć klienta w ułożeniu
właściwego, mierzalnego planu działania
Posiada kompetencje do pełnienia funkcji coacha kariery, doradcy zawodowego i personalnego, doradcy do spraw karier w organizacji, z zachowaniem zasad etycznych
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
w trakcie zajęć studenci przeprowadzają między sobą sesje coachingowe
Literatura
• Bennewicz M.,(2011),Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa
• Bennewicz M., (2013), Coaching, czyli restauracja osobowości, Warszawa
• Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań
• Kozielska J., Perspektywy i nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym. Coaching jako narzędzie pracy doradców zawodowych w kontekście idei lifelong learningu
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14443/1/SE_37_2015_Kozielska.pdf
• Parsloe, E., Wray, M. (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza
• Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
• Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy
• Rzycka, O. (2010). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty? Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer
• Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
• Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów. Poznań: Wydawnictwo Rebis
• Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności: rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Warszawa: Wydawnictwo Gruner + Jahr Polska
• Czasopismo : Coaching Review
W cyklu 2021/SL:
R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 |
W cyklu 2022/SL:
R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: