Biograficzne uwarunkowania rozwoju 11-BUR-3POW-pw-s
Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka
Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka
Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania
Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń
Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych
Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe
Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student/studentka:
Zna biograficzne podejście w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka
Zna i rozumie rolę krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka
Zna przebieg reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i rozpoznaje czynniki warunkujące te reakcje
Zna procesy zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych
Zna style i strategie radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi je identyfikować na podstawie wybranych przykładów
Potrafi rozpoznawać symptomy przeżywania przez jednostkę kryzysów i diagnozować ich skutki
Rozpoznaje potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi zaprojektować działania pomocowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie kolokwium zaliczeniowego (51% poprawnych odpowiedzi)
Egzamin pisemny testowy:
Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi
Literatura
‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.
‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.
- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.
- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.
- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.
- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.
- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.
- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.
- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.
- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf
- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.
- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.
W cyklu 2020/SZ:
‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. |
W cyklu 2021/SZ:
‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. |
W cyklu 2022/SZ:
‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. |
W cyklu 2023/SZ:
‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
W cyklu 2021/SZ:
Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
W cyklu 2022/SZ:
Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/SZ:
Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: