Budowanie środowiska wspierającego 11-BSW-3LOGO-s
Instytucje pedagogiczno-psychologiczne w systemie wspierania rozwoju dziecka ze SPE. Typy placówek diagnostyczno – terapeutycznych w Polsce i ich zadania: ORE, PPP, fundacje, stowarzyszenia. Charakterystyka aktualnego stanu systemowego wsparcia dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i ich rodziców w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły.
Struktura systemu diagnostyczno-terapeutycznego.
Opieka w skali mikro–, mezo– i makrospołecznej.
Metody wspierające budowanie środowiska wsparcia terapeutycznego
Tworzenie zespołów oraz grup wsparcia dla podmiotów zaangażowanych w oddziaływania terapeutyczne dziecka z zaburzeniami rozwoju.
Rola własnej kreatywności terapeuty - wychowawcy w działaniu diagnostyczno-rehabilitacyjnym. Cechy skutecznego terapeuty.
W cyklu 2020/SZ:
Dodatkowe informacje dotyczące wspierania środowiska dzieci i młodzieży podczas kryzysowej edukacji zdalnej |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej, rehabilitacyjnej, kulturalnej i pomocowej
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne , w tym na rzecz środowiska osób z niepełnoprawnością i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, zaliczające: 70% poprawnych odpowiedzi na minimalna ocenę pozytywną; 71%-75% - ocena dostateczna, 76%-80% - ocena dostateczna plus, 81%-86% - ocena dobra, 87%-94% - ocena dobra plus, 95%-100% - ocena bardzo dobra
Kolokwium pisemne: test zbudowany z 80% pytań zamkniętych i 20% otwartych. Pytania zamknięte oceniane 0-1pkt., otwarte 0-2 pkt.
Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu
Kryteria oceny podsumowującej:
50% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
Literatura
1. Brzezińska A. : Dzieci z trudnościami w uczeniu się. W I. Obuchowska ( red. ) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa, WSiP, 1991
2. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989
3. King G.: Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: