Biografia ogólna 11-BIOG-11-s
Podstawy myślenia biograficznego w naukach społecznych
Rodzaje zdarzeń życiowych i zmian w biografiach
Modele zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi
Styl, strategia i proces radzenia sobie z KWŻ (coping)
Zasady diagnozowania wydarzeń krytycznych: metoda biograficzna i jej techniki: rodzaje wywiadów biograficznych w praktyce psychologiczno-pedagogicznej
Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci
Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:
Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne dla osób osieroconych
Historyczne i kulturowe podstawy przeżywania śmierci i żałoby - współczesne dylematy
Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student potrafi:
Wyjaśniać istotę biograficznych koncepcji rozwoju człowieka
Rozróżniać i objaśniać istotę normatywnych i nienormatywnych zdarzeń i zmian życiowych
Rozumieć i objaśniać dynamikę procesu zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi
Dostrzegać i interpretować symptomy i skutki przeżywania krytycznych wydarzeń w życiu
Analizować wybrane zdarzenia życiowe przy pomocy modeli zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi
Rozróżniać i objaśniać style, strategie i proces copingu
Sporządzać wybrane narzędzia diagnostyczne (kwestionariusz wywiadu biograficznego)
Interpretować sposoby i skutki zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi w analizie indywidualnego przypadku
Dostrzegać konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych diagnozowanemu zgodnie z zasadami etycznymi
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie autorskiej analizy tematycznego wywiadu biograficznego
Kryteria oceny:
Ocenie podlega zarówno sposób przeprowadzenia wywiadu (na podstawie transkrypcji) jak i analiza i interpretacja dostarczonego materiału badawczego. Praca powinna być opatrzona spisem wykorzystanej literatury.
Punktacja:
Transkrypcja: 1-3 pkt
Analiza: 1-6 pkt (kryteria krytyczności, zastosowanie modelu, uwzględnienie specyfiki zdarzenia po 2 pkt.)
Interpretacja: 1-2 pkt
Bibliografia: 1-2 pkt
Oceny: 11-13 pkt bardzo dobry (5,0)
10 pkt dobry plus (4,5)
9-8 pkt dobry (4,0)
7 pkt dostateczny plus (3,5)
6 pkt dostateczny (3,0)
Egzamin pisemny testowy.
Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: