Aktywizowanie środowisk społecznych 11-ASSP-11-s
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.
Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.
Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.
Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę.
Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).
Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.
Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.
Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) student potrafi:
Uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji.
Objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku.
Scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej.
Wskazać trudności i problemy, z którymi boryka się współczesna rodzina.
Aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji.
Ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej.
Identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować wspólne działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych.
Podejmować działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.
Dyskusja podczas ćwiczeń.
Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.
Ocena z zaliczenia.
Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej.
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, red. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska- Kwiatkowska, GWHM „Milenium", Gniezno 2010.
Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa 2014.
„Tutaj drzwi trzeba otwierać powoli. 10 reportaży” – Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Warszawa 2013.
Animacja współpracy środowiskowej, red. Maria Mendel, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Banaszak – Dankowska A., Babska B., Dunajska A., Praca socjalna w środowisku lokalnym. Praktyczne informacje na temat edukowania i aktywizowania społeczności lokalnej, Dashofer, Warszawa 2005.
Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość?, red. J. Sójka, M. Poprawski, P. Kieliszewski, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2009.
Małe szkoły w województwie kujawsko-pomorskim. Studium pedagogiczno-socjologiczne, red. Krystyna Marzec-Holka, Anna Rutkowska, Agencja Reklamowo-Wydawnicza, Bydgoszcz 2012.
Świda-Ziemba H., Młodzi w nowym świecie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, red. D. Mroczkowska, Difin SA, Warszawa 2011.
Janoś-Kresło M., Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2013.
Społeczność lokalna w działaniu. Kapitał społeczny. Potencjał społeczny. Lokalne governance, red. T. Kaźmierczak, K. Hernik, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008.
artykuły z czasopism
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: