Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych 11-ASS-2PPW-n
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.
Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.
Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.
Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).
Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.
Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.
Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
- Potrafi uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji.
- Umie objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku.
- Potrafi scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej.
- Umie aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji.
- Potrafi ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej.
- Umie identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych.
- Potrafi podejmować złożone działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.
Dyskusja podczas ćwiczeń.
Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.
Ocena z zaliczenia.
Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
- K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.
- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.
- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.
- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.
- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.
- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.
W cyklu 2020/SZ:
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. |
W cyklu 2021/SZ:
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. |
W cyklu 2022/SZ:
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. |
W cyklu 2023/SZ:
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. |
W cyklu 2024/SZ:
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: