Aktywizowanie środowiska lokalnego dziecka z niepełnosprawnościami 11-ASLDN-11-s
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.
Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.
Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.
Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.
Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.
Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.
Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w aktywizacji na co dzień rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami.
Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Uzasadnić potrzebę aktywizowania środowiska lokalnego, w kontekście dynamizowania jego codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji
- Objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami
- Scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej
- Wskazać trudności i problemy, z którymi boryka się w środowisku lokalnym współczesna rodzina dziecka z niepełnosprawnościami
- Aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, w tym animacji
- Ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji dzieci z niepełnosprawnościami
- Identyfikować potrzeby środowiska lokalnego i inicjować wspólne działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych dzieci z niepełnosprawnościami
- Podejmować działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie
Kryteria oceniania
Dyskusja podczas zajęć.
Ocena z zaliczenia.
Ocena przygotowanych zadań.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.
J. Prokopowicz, M. Hausman-Pniewska, Współtworzę Zatorze, czyli animacja podwórkowa na olsztyńskim Zatorzu, Olsztyn 2016, dostęp online: www.forumanimatorow.org
A. I. Brzezińska, M. Ohme., A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
P. P. Grzybowski, Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy, [w:] P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl
Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl
E. Góralczyk, Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Seria: One są wśród nas, Warszawa 2009, dostęp online: www.bc.ore.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: