Aspekty prawne w pedagogice specjalnej 11-APPS-11-s
Kurs poszerza wiedzą na temat podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z zakresu prawoznawstwa, prawa cywilnego, prawa socjalnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa rodzinnego i opiekuńczego.
Treści prezentowane: pojęcie prawa, normy prawnej, źródeł prawa, zagadnienia zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, form dokonywania czynności prawnych.
Instytucja ubezwłasnowolnienia, jego rodzaje oraz procedura ubezwłasnowolnienia.
Instytucja opieka i kurateli i ich znaczenie dla ochrony praw osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Zagadnienia dotyczące ochrony zdrowia psychicznego (podjęcia działań leczniczych bez zgody pacjenta, przesłanek zastosowania przymusu bezpośredniego)
Problematyka pomocy społecznej, świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, przesłanek nabycia i procedury przyznania,
Zagadnienia dotyczące orzekania o niepełnosprawności (procedura, organy właściwe, stopnie niepełnosprawności, uprawnienia osób niepełnosprawnych)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) uzyskuje poszerzoną wiedzę na temat: miejsca prawa socjalnego, prawa zabezpieczenia społecznego, rodzinnego i opiekuńczego w systemie obowiązującego prawa, podstawowych pojęć, instytucji dziedziny prawa stanowiącej temat wykładu oraz procedur postępowania przez sądami i organami administracji państwowej
2) rozumie: znaczenie normy prawnej dla kształtowania stosunków społecznych (na linii jednostka-jednostka, jednostka – grupa społeczna (np. osoba niepełnosprawna - rodzina), jednostka-państwo), wagę rozwiązywania w sposób formalnie przewidziany problemów w zakresie funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością oraz jej rodziny, sprawowania nad nią opieki prawnej i faktycznej; różnice pomiędzy fakultatywnością oraz obligatoryjnością działań podejmowanych wobec podmiotów objętych postępowaniami.
3) posiada pogłębioną umiejętność: wyinterpretowania z przepisu prawnego normy prawnej i jej zastosowania; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa oraz prawa socjalnego, prawa zabezpieczenia społecznego oraz rodzinnego i opiekuńczego; systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla wsparcia jednostki ( ze szczególnym uwzględnieniem osoby niepełnosprawnej) i rodziny; stosowania normy prawnej dla rozwiązywania sytuacji faktycznej; pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Metody: egzamin ustny, dyskusja w grupach, rozwiązywanie kazusów i formułowanie pism procesowych
Kryteria oceniania:
5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Z.Radwański, Kodeks cywilny. Część ogólna, szereg wydań, Warszawa
- S.Nitecki, A.Wilk, Ustawa o wspieraniu rodziny I systemie pieczy zastępczej. Komentarz,Warszawa 2016.
- M. Andrzejwski, T.Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze. Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2020
- H.Haak, Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004
- A. Marszałek,Instytucja ubezwłasnowolnienia w Polskim Prawie Cywilnym / Ekonomia i Humanistyka , 2000 nr 2 .
- A.Siemoszko, Ubezwłasnowolnienie w: Integracja, 2008, nr 4,
- P.Gałecki, K.Bobińska, K.Eichstaedt, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego. Komentarz, Warszawa 2016
- I.Sierpowska, Pomoc społeczna. Komentarz, Wyd Wolters Kluewer Polska, Warszawa 2020
- P.Mrozek, Świadczenia rodzinne. Procedura i zasady przyznawania prawa do świadczeń rodzinnych w praktyce, C.H.Beck Warszawa, 2017.
- M.Paluszkiewkcz, M.Włodarczyk, Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Warszawa 2016.
- A.Kos, Nawiązanie stosunku pracy z osobą ubezwłasnowolnioną, Zeszyty Naukowe PWSZ w Legnicy. Nr 18/2016.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-91b21d7a-d395-4af1-86c9-0796f624763d/c/zn18_2.pdf
- A.Olszewski, M.Pilich (red.), Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzjące. Komentarz. Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: