Aktywizacja i partycypacja społeczno-kulturalna ludzi dorosłych 11-AP-5ZK-s
Problem uczestnictwa społecznego i kulturalnego jest tematem mniej popularnym w edukacji dorosłych, dlatego wydaje się istotnym zagadnieniem dla przyszłych andragogów.
Rola dotychczasowych instytucji kultury, ich oferta oraz nowatorskie pomysły wymagają namysłu i oceny nad relacją pomiędzy potrzebami ludzi dorosłych a ofertą do nich kierowaną.
Rozpoznanie obecnego rynku kultury i różnych aktywizacji społecznych jest niezwykle istotnym obszarem pracy andragogicznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- potrafi diagnozować stan aktywności kulturalnej ludzi dorosłych
- potrafi określić przyczyny braku aktywności i sposoby jej animowania
- zna teoretyczne podstawy animacji społeczo-kulturalnej dorosłych
- rozpoznaje potencjał społecznego uczestnictwa środowisk lokalnych-
- refleksyjnie dobiera metody animacji i aktywizacji do konkretnych sytuacji i osób dorosłych
Kryteria oceniania
5.0 - bardzo dobre przygotowanie pracy i bardzo dobre prezentacja własnego pomysłu
4.5 - bardzo dobre przygotowanie pracy i dobra prezentacja własnego pomysłu
4.0 dobre przygotowanie pracy i dobra prezentacja własnego pomysłu
3.5 przeciętne przygotowanie pracy ale dobra prezentacja własnego pomysłu
3.0 przeciętne przygotowanie pracy, przeciętna prezentacja własnego pomysłu
2.0 brak wykonania pracy zaliczeniowej i prezentacji
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Słowińska S., 2016, Edukacja kulturalna dorosłych w teorii i badaniach empirycznych w Polsce po 1989 roku – wybrane aspekty, „Rocznik Andragogiczny”
Drozdowski R., Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Formy aktywności kulturalnej w: Praktyki kulturalne Polaków, s.151-220.
http://www.publicprofits.pl/upl/browser/files/praktyki-kulturalne-polakow-ostateczny.pdf
Krajewski M., Schmidt F., 2014, Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań, Małopolski Instytut Kultury, Kraków, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files//animacja_edukacja.pdf
Jankowski D., 2006, Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków.
Lewartowicz U., 2015, Animacja kulturalna dorosłych z perspektywy uczestników i animatorów, Dyskursy Młodych Andragogów
file:///C:/Users/Dell/Downloads/Izabela%20Lisiewicz%20Systematyzacja%20teoretycznych%20ujec%20animacji%20spolecznej%20(3).pdf
Janicka-Olejnik E., Uczestnictwo Polaków w kulturze
w świetle aktualnych raportów
http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/B471AF57F97E3F04C1257FD3003291A9/%24File/Strony%20odStudia_BAS_46-3.pdf
Spis stowarzyszeń
file:///C:/Users/Dell/Downloads/Ewidencja%20stowarzysze_%20zwyk_ych%20nr%201-100.pdf
http://www.platformakultury.pl/kategorie/animatorzy.html
http://www.poznan.pl/mim/cim/domy-kultury,poi,193,16/
http://www.czerwiensk.pl/asp/pliki/aktualnosci/zintegrowany_program_partycypacji__do_konsultacji.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: