Aktywizacja osób dorosłych w środowisku 11-AOD-3ASL-s
Wyróżnienie biograficznych/podmiotowych i środowiskowych uwarunkowań realizacji aktywnego stylu życia w okresie dorosłości. Specyfika aktywnego stylu życia w osób w średnim wieku i osób w wieku podeszłym. Poziom aktywności osób dorosłych w świetle badań
Aktywizacja w ujęciu definicyjnym i rodzajowym. Charakterystyka form aktywizacji kulturalno-oświatowej oraz społecznej osób dorosłych w środowisku lokalnym.
Charakterystyka funkcjonowania wybranych instytucji aktywizujących osoby dorosłe w ich środowiskach życia (w tym Uniwersytety Trzeciego Wieku, Kluby Seniora).
Analiza wybranych diagnoz środowiskowych przygotowanych przez studentów.
Analiza indywidualnie przygotowanych przez studentów programów/projektów dotyczących aktywizacji osób w średnim wieku w środowisku lokalnym
Analiza zespołowo przygotowanych przez studentów programów/projektów dotyczących aktywizacji osób w starszym wieku w środowisku lokalnym
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student potrafi: przedstawić znaczenie aktywności osób dorosłych (w kontekście poziomu jakości ich życia; wyróżnić i zinterpretować uwarunkowania realizacji aktywnego stylu życia w okresie dorosłości; przedstawić wiedzę teoretyczno – badawczą na temat form aktywizacji kulturalno-oświatowej oraz społecznej osób dorosłych w ich środowiskach życia; przedstawić wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania wybranych instytucji mających na celu aktywizowanie osób dorosłych w ich środowiskach życia; przeprowadzić diagnozę środowiska lokalnego pod kątem istniejących tam form aktywizujących osoby dorosłe; samodzielnie przygotować projekt programu aktywizującego osoby w wieku średnim w środowisku lokalnym; zespołowo przygotować projekt programu aktywizującego osoby w wieku podeszłym w środowisku lokalnym; docenić znaczenie oddziaływań aktywizujących osoby dorosłe i jest przekonany o sensie, wartości oraz potrzebie ich podejmowania w środowisku lokalnym ; aktywnie i twórczo uczestniczyć w dyskusji z zakresu problematyki aktywizacji osób dorosłych w środowisku lokalnym.
Kryteria oceniania
Ocenę ostateczną kształtują obserwacja stopnia aktywności studentów podczas zajęć; dyskusja podczas ćwiczeń, wyniki podjętych przez nauczyciela akademickiego analiz samodzielnych/zespołowych diagnoz środowiskowych; wyniki podjętych przez nauczyciela akademickiego analiz samodzielnych/zespołowych projektów programów aktywizujących w środowisku osoby w wieku średnim/w wieku podeszłym; ustny sprawdzian wiedzy.
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Istotne z punktu widzenia treści przedmiotu starsze pozycje: Chabior A., Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości, Kielce 2000.
Fabiś A. (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Bielsko-Biała 2008.
Horbowski A., Potoczny J. (red.), Edukacja i animacja społeczno-kulturalna dorosłych: (diagnoza – potrzeby – prognozy), Rzeszów 2007.
Konieczna – Woźniak R.,(red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – Radości – Dylematy, Poznań 2008.
Studia kulturoznawcze, Senior i kultura. O aktywności kulturalnej osób starszych, 2(4)/2013.
Ziębińska B., Uniwersytety III wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010
uzupełniane są aktualnymi dla danego cyklu dydaktycznego pozycjami (ich lista w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: