Andragogika 11-ANDRZ-11-pw-n
Zajęcia z andragogiki, zarówno wykład jak i konwersatoria, mają wprowadzić studentów w podstawową wiedzę dotyczącą samej nauki, jaką jest andragogika, obszarów jej badań, zmian paradygmatów badawczych oraz etapów jej rozwoju. Przejście od fazy empirycznej, przez normatywną do teoretycznej, zostaje pokazane wraz ze zróżnicowaniem metodologii badań ilościowych i jakościowych w andragogice.
Równie ważnym obszarem rozważań i ćwiczeń na zajęciach są kompetencje i umiejętności andragoga, który pełni wiele ról: trenera, edukatora, instruktora, tutora, facylitatora itp.. Poznanie dydaktyk: technologicznej, humanistycznej i krytycznej to kolejne zadanie realizowane podczas zajęć z andragogiki.
Podmiotem oddziaływań andragoga jest osoba dorosła ucząca się. Jej specyfikę uczenia się poznają studenci podczas wykładów, jak również w trakcie analizy wybranych miejsc i przestrzeni uczenia się dorosłych, dopasowania w nich metodyki zajęć do konkretnych podmiotów tych procesów.
Osoba ucząca się, jej możliwości i bariery w edukacji, poddawane są dyskusji z uwzględnieniem wiedzy z obszaru psychologii rozwojowej człowieka dorosłego. Zrozumienie zadań rozwojowych, kryzysów, możliwości i ograniczeń różnych etapów życia ludzi dorosłych pozwala podejmować działania w sposób świadomy i uwzględniający poznane zjawiska.
Znajomość wybranych teorii uczenia się oraz aktywności edukacyjnej bądź jej braku są kolejnym krokiem do zrozumienia specyfiki procesów uczenia się dorosłych.
Dopełnieniem wiedzy, umiejętności i świadomości dotyczących procesów uczenia się jest zapoznanie studentów w historią oświaty dorosłych na świecie i w Polsce (najważniejszych zdarzeń), których rola miała istotny wpływ na rozwój edukacji i nauki jaką jest andragogika.
W cyklu 2020/SZ:
Andragogika jest nauką stosunkowo młodą, której ranga w XXI wieku wzrasta w dynamicznym tempie. Uczenie się przez całe życie stało się nie tylko ideą, ale coraz częstszą praktyką ludzi dorosłych. Przed andragogikę staje wiele wyzwań, do których należą między innymi: przemiany cywilizacyjne, technologiczne, ekonomiczne i kulturowe, życie w społeczeństwie ryzyka, przestrzenna dywersyfikacja szans edukacyjnych, powiązanie polityki oświatowej z rynkiem pracy, mechanizmy rynkowe w edukacji (komercjalizacja ofert edukacji dorosłych), całożyciowe uczenie się niezależnie od wieku - przeciw dyskryminacji i wykluczeniu, nastawienie na kreatywność dorosłych, elastyczność oraz mobilność pracowników, przesuwanie edukacji dorosłych od zorganizowanych form kształcenia w kierunku samodzielnego uczenia się, zmiana i rozszerzenie miejsc edukacji dorosłych, osobowościowy, społeczny, czy kulturowy kontekst edukacji. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Studentka/Student:
zna i charakteryzuje andragogikę jako naukę, jej znaczenie oraz współczesne problemy i wyzwania
zna różne instytucje edukacji oraz wybrane miejsca i przestrzenie uczenia się dorosłych
zna kompetencji andragoga i jest świadomy ich roli w profesjonalnym przygotowaniu do pracy z dorosłymi, w różnym wieku, jak również konieczności ciągłej ich aktualizacji
zna i rozumie różnice pracy edukacyjnej z dorosłymi w modelach: formalnym, nieformalnym i pozaformalnym
zna wybrane teorie aktywności edukacyjnej oraz teorie uczenia się dorosłych
charakteryzuje możliwości i zadania rozwojowe człowieka dorosłego w różnych fazach jego życia
potrafi charakteryzować i interpretować wybór form i metod uczenia (się) dorosłych w zróżnicowanych miejscach edukacji, dostosowanych do różnych grup dorosłych
potrafi pracować w zespole i stawiać sobie kolejne wyzwania zawodowe i osobiste
Kryteria oceniania
- Egzamin końcowy
- Praca zaliczeniowa w grupie
- Aktywność na zajęciach
- Indywidualne zadania
Literatura
Alina Matlakiewicz, Hanna Solarczyk-Szwec, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Solarczyk-Ambrozik E.,(red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo PWN 2013.
Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Brzezińska A. I., (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP Gdańsk 2005.
Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki,
Radom-Kraków 2009.
W cyklu 2020/SZ:
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: