Aktywność muzyczna dziecka 11-AMD-11-s
Opis treści kształcenia:
Dziecko jako odbiorca, wykonawca i twórca muzyki.
Śpiew jako podstawowa forma aktywności muzycznej dziecka.
Ruch z muzyką.
Gra na instrumentach.
Tworzenie muzyki.
Słuchanie muzyki.
Metody aktywizujące, kształcące postawę twórczą w procesie edukacji dziecka.
Pedagogika zabawy muzycznej.
Synteza sztuk a potencjał twórczy nauczyciela i dziecka.
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 10
Czytanie wskazanej literatury: 6
Przygotowanie scenariuszy zajęć terapii tańcem: 8
Przygotowanie do kolokwium końcowego: 6
SUMA GODZIN: 30
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posiada kompetencje do tworzenia scenariuszy i realizacji zajęć na poziomie edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem aktywności muzycznej dziecka
- posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na różnoraką realizację podstawowej formy aktywności muzycznej dziecka jaką jest śpiew
- zna formy ruchu przy muzyce i wie jak je wykorzystać w edukacji muzycznej dziecka
- dysponuje wiedzą dotyczącą instrumentarium wykorzystywanym w edukacji wczesnoszkolnej i zna sposoby realizacji formy gra na instrumencie
- właściwie dobiera i wykorzystuje metody aktywnego słuchania muzyki
- podejmuje działania edukacyjne mające na celu kształcenie postawy twórczej dziecka
- definiuje pedagogikę zabawy muzycznej, zna jej założenia i cele
- potrafi pracować indywidualnie oraz aktywnie i kreatywnie uczestniczyć w pracy grupowej
- wie jak wykorzystać potencjał twórczy nauczyciela i dziecka łącząc aktywność muzyczną z innymi dziedzinami sztuki
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Formująca – obserwacja w czasie zajęć; ocena scenariusza;
Podsumowująca - projekt zajęć.
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Sacher W. A., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków 1997
Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986
Stasińska K., 120 lekcji muzyki w klasach 1-3, Warszawa 1999
Przychodzińska-Kaciczak. M., Dziecko i muzyka, Warszawa 1981
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: