Antropologia kulturowa 11-AKU-11-pw-s
Opis treści kształcenia:
-poznanie przedmiotu i zakresu badań antropologicznych,
-omówienie związków człowieka i kultury - początki zainteresowań antropologią kulturową,
-poznanie przedmiotu i zakresu badań antropologicznych,
-omówienie związków człowieka i kultury,
-początki zainteresowań antropologią kulturową,
-epoka odkryć geograficznych a proces poznawania „obcych” (pojęcia: etnocentryzm i relatywizm kulturowy),
- poznanie dwóch nurtów badań antropologicznych: historycznego i scjentystycznego,
-omówienie techniki badań charakterystycznych dla antropologii kulturowej – w odniesieniu do społeczeństw obcych i własnego społeczeństwa,
- problemy etyczne w badaniach antropologicznych,
- poznanie pojęcia: kultura w ujęciu E. Tylora,
- poznanie koncepcji stadiów kultury L. H. Morgana,
- poznanie podstawowych założeń Leslie White´a,
-omówienie założeń niemiecko - austriackiej szkoły kręgów kulturowych: (L. Frobenius, B. Ankerman, F,Graebner),
- poznanie teorii kręgów kulturowych W. Schmidta,
- poznanie problematyki badań w relacji: kultura-osobowość - R. Benedict, M. Mead, Z. Freud,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami antropologii społecznej Bronisława Malinowskiego,
- zapoznanie z - teorią Alfreda Radcliffe’a Browna.
Problemy komunikowania się w kontekście kulturowym (kultura jako forma komunikacji) – zapoznaie się z językoznawstwem F.de Saussure’a podstawowymi ideami strukturalizmu C. Levi-Straussa,- podejściem semiotycznym w badaniu kultury- P.Bogatyriewa i B.Uspieńskiego
Przedyskutowanie pojęć i koncepcji: cywilizacja, kultura.
Omówienie procesu rozwoju kultury ludzkiej:
- dyskusja dotycząca rozwoju cywilizacji w kontekście cech społeczeństw.
Definicja i typy rodzin:
- pojęcie i typologie małżeństwa, kazirodztwo, egzogamia i endogamia;
-systemy pokrewieństwa w różnych kulturach.
Problemy definicji religii:
- pojęcie sacrum, rola magii i religii w kulturach, formy religii: animizm, szamanizm, totemizm, politeizm;
- tabu, rytuał i obrzęd religijny- autorytety religijne i ich rola w życiu społeczeństw.
Rodzaje i etapy zmian kulturowych:
– dyskusja na podstawie przeczytanych lektur;
- wyjaśnienie i dyskusja pojęć: akulturacja, asymilacja, synkretyzm kulturowy.
Etniczność:
- stereotypy i uprzedzenia etniczne - dyskusja na podstawie przeczytanych lektur;
- tożsamość etniczna- naród i proces narodotwórczy jako przedmiot badań antropologicznych;
- „obcy-inny” w badaniach antropologicznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Krytyczna analiza literatury przedmiotu w języku polskim.
Korzystanie z literatury przedmiotu w języku angielskim.
Student potrafi uzasadniać wyciągane wnioski podając argumenty oparte o wiedzę z literatury przedmiotu identyfikując je z perspektywami teoretycznymi i poglądami autorów.
Student używa języka zawierającego terminy specjalistyczne w sposób spójny i jednoznaczny.
Student przestrzega respektowanie zasad podawania cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny lub ustny
Konwersatoria: kolokwium (test lub pytania otwarte).
Literatura
• Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007.
• Burszta W., Antropologia kultury. Tematy - teorie - interpretacje,Poznań 1998.
• Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka,Warszawa2000.
• Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.
• Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
• Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Dzieła t. 3, wydanie dowolne.
• Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
• Paluch A..K., Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990.
• Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 1999.
• Burszta W., Piątkowski K., O czym opowiada antropologiczna opowieść, Warszawa 1994.
• Geertz C., Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000.
• Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
• Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000.
• Malinowski B., Jednostka, społeczność, kultura, Dzieła t. 8, Warszawa 2000.
• Olszewska - Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Kraków 1991, wyd. II Wrocław 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: