Aktywizacja dzieci i młodzieży w środowisku 11-ADM-3ASL-s
Znaczenie aktywności dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia. Odniesienie do specyfiki rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa i młodości.
Czynniki wpływające na aktywność/ aktywizację
Dom kultury i jego specyfika. Biblioteka jako instytucja odpowiadająca na potrzeby młodych mieszkańców. Muzeum, kino, teatr i ich działania na rzecz dzieci i młodzieży. Rola klubów sportowych. Tradycyjne i nowe funkcje instytucji. Teatr amatorski. Animacja uliczna. Aktywizacja poprzez sztukę, literaturę, sport.
Zabawy, gry, ćwiczenia wykorzystywane w pracy z dziećmi i młodzieżą, mające służyć wzmaganiu ich/ jej aktywności.
Prezentacja przygotowanych zadań, związanych z rozpoznaniem i analizą aktywizujących działań na rzecz dzieci i młodzieży.
Analiza przygotowanych w grupach i indywidualnie projektów służących aktywizacji międzypokoleniowej w środowisku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Uzasadnić potrzebę i objaśnić znaczenie aktywności dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia.
Wymienić i zinterpretować indywidualne i środowiskowe uwarunkowania aktywności/ aktywizacji dzieci i młodzieży.
Opisać specyfikę funkcjonowania wybranych instytucji oraz scharakteryzować działania pozainstytucjonalne mające na celu aktywizowanie dzieci i młodzieży w środowisku.
Aktywizować dzieci i młodzież poprzez wykorzystanie różnorodnych form i metod pracy (indywidualnie i w grupie).
Dokonać rozpoznania i analizy aktywizujących działań na rzecz dzieci i młodzieży (realizowanych w przestrzeni lokalnej i ogólnokrajowej).
Pracując w zespole i indywidualnie, przygotować projekt służący aktywizacji międzypokoleniowej w środowisku.
Podejmować konkretne aktywności na rzecz dzieci i młodzieży w środowisku i współpracować w tym zakresie z innymi (osobami, instytucjami, organizacjami).
Aktywnie i twórczo uczestniczyć w dyskusji z zakresu problematyki aktywizacji dzieci i młodzieży w środowisku.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.
Dyskusja podczas ćwiczeń.
Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.
Ocena z zaliczenia.
Ocena przygotowanych projektów.
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Mierzecka A., Zybert E. B. (red.), Instytucje kultury jako ośrodki życia społecznego, 2017.
Kępczyk K., Kasprzyk R. (red.), Koziołek Matołek zmienia…, Pacanów 2015.
Leszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.), Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji, Warszawa 2009.
Pietrzak P. (red.), Teatr w bibliotece. Doświadczenia i praktyka, Warszawa 2015.
Prüfer P., Tomczyk D. (red.), Działania pedagogiczne w instytucjach kulturalno – edukacyjnych, Gorzów Wielkopolski 2013.
Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B. (red,), Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, Białystok 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: