Animacja czasu wolnego 11-ACR-11-n
Historyczne uwarunkowania rozwoju animacji
Pojęcie i zakres animacji
Zadania i funkcje animacji
Formy i metody animacji.
Kompetencje animatora
Pedagogika czasu wolnego - zadania
Czas wolny – definicje i jego istota
Funkcje czasu wolnego
Typy czasu wolnego
Formy spędzania czasu wolnego
Zabawa, rozrywka, jej formy i funkcje
Kompetencje wychowawcy czasu wolnego
Czas wolny a rekreacja, zdrowie i jakość życia – związki i relacje
Kultura fizyczna a rekreacja ruchowa – pojęcia i ich znaczenia
Główne cechy i rekreacji
Cele rekreacji ruchowej
Funkcje rekreacji ruchowej
Klasyfikacja – podział form rekreacji
Przesłanki rozwoju rekreacji
Bariery uczestnictwa w rekreacji (sporcie dla wszystkich)
Wybrane organizacje i stowarzyszenia sportu dla wszystkich
Rekreacja a zdrowie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
student zna podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki czasu wolnego, animacji i rekreacji,
zna definicje, cechy, cele, funkcje, formy spędzania czasu wolnego, animacji i rekreacji ruchowej,
zna terminy – czas wolny, animacja, rekreacja, wypoczynek, budżet czasu wolnego, charakteryzuje istotę, cechy, cele, funkcje, formy spędzania czasu wolnego, umie przedstawić historyczne podstawy rozwoju problematyki czasu wolnego, animacji i rekreacji, zna uwarunkowania wzorców zachowań w wolnym czasie, umie scharakteryzować zachowania wolnoczasowe Polaków i ich uwarunkowania, zna formy spędzania czasu wolnego, umie wskazać przykłady korzystnego i niewłaściwego spędzania czasu wolnego, korzyści i zagrożenia zdrowotne, psychiczne, moralne, społeczne itp. związane z zagospodarowaniem czasu wolnego, zna różnice w organizacji i spędzaniu czasu wolnego dla różnych grup wiekowych, z różnych środowisk, zna pożądane i oczekiwane cechy animatora czasu wolnego, student rozumie potrzebę uczenia się, zdobywania informacji i aktualizacji wiedzy i ćwiczenia różnych umiejętności przez całe życie dla efektywnego spędzania czasu wolnego.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład informacyjny
Warunki zaliczenia- zgodnie z deklaracją studenta
Dostateczny – zaliczenie testu z treści wykładowych i lektur obowiązkowych – zaliczenie testu pisemnego (uzyskanie powyżej 50% sumy punktów z poprawnych odpowiedzi) plus zadanie 1
Dobry – zaliczenie testu (uzyskanie powyżej 70% sumy punktów) + zadanie 1 oraz 2)
Bardzo dobry -zaliczenie testu (uzyskanie powyżej 80% sumy punktów) + zadania (1, 2, 3), plus 1 recenzja (zgodnie ze wzorem określonym przez prowadzącego) jednej lektury dodatkowej (z listy) lub swobodnie wybranej przez studenta)
Literatura
- literatura obowiązkowa;
Kargul, J. (2012). Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN (część II – Rozdział 9, 10, 11)
Łuszczyńska M., Rybka I. Koncepcja analizy dotychczasowych doświadczeń w obszarze pracy socjalnej i animacji społecznej (desk research)
http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/04/
Profil animatora. Opracowany przez Stowarzyszenia B4 w Rzeszowie w ramach projektu EQUAL „Partnerstwo na Rzecz Aktywizacji Zawodowej
http://www.equal.org.pl/download/produktAttachments/org6490utwor_10._profil_animatora.pdf
Winiarski R. (red.) (2011). Rekreacja i czas wolny. Warszawa: Wydawnictwo Łośgraf
Litwicka Patrycja Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego. Kraków : „Proksenia”, 2010
Majewska-Opiełka I., Umysł lidera. Warszawa, Medium, 1998,
Bączek J., B., (2013). Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, wyd. STAGEMAN POLSKA, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Jedlewska B. (red.), Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Oficyna Wydawnicza Verba, 2006
Jasińska J. (2002). Sposoby organizowania czasu wolnego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo „e – media”.
Mroczkowska D. (2011). Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Szczepański, J. (1999). Fantazje na temat czasu, Lublin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: