Prawo konkurencji 10-PKw-pj-s
Pojęcie prawa konkurencji w ogólności (prawo nieuczciwej konkurencji, prawo ochrony konkurencji (prawo antymonopolowe); wspólne założenia; ustawy przedwojenne, okres socjalizmu, okres po 1990 r.); II. Prawo nieuczciwej konkurencji (klauzula ogólna i zakres stosowania ustawy; uwagi porównawcze – system niemiecki, francuski, common law; regulacje unijne); III. Szczegółowe czyny nieuczciwej konkurencji (oznaczenia odróżniające – oznaczenia przedsiębiorstw, oznaczenia geograficzne, znaki towarowe, firma; oznaczenia informacyjne; ochrona osiągnięć rynkowych przedsiębiorcy; zakłócanie funkcjonowania przedsiębiorstwa; nieuczciwa reklama; utrudnianie dostępu do rynku; szczególne postacie sprzedaży); IV. Odpowiedzialność cywilna i karna za czyny nieuczciwej konkurencji; V. Ochrona przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi na tle przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; VI. Unijne przepisy o ochronie konkurencji w ogólności i ich wpływ na prawo wewnętrzne. Znaczenie wzorów amerykańskich; VII. Zakres stosowania ustawy o ochronie konkurencji (rola UOKiK, definicje przedsiębiorcy i konkurenta, właściwego rynku, porozumienia); VIII. Pojęcie porozumień kartelowych (przykłady, porozumienia dozwolone, zwolnienia grupowe); IX. Pozycja dominująca i jej nadużycie (przykłady); X. Kontrola koncentracji (pojęcie koncentracji i jej zgłoszenie do UOKiK, decyzje UOKiK); XI. Sankcje w ustawie o ochronie konkurencji. Leniency; XII. Ochrona zbiorowych interesów konsumentów.
Cele kształcenia
Efekty kształcenia
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: podstawowych pojęć z zakresu ochrony konkurencji, prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, roli i znaczenia konkurencji w gospodarce rynkowej, podstawowych zasad polskich, unijnych i międzynarodowych w zakresie ochrony konkurencji i prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, deliktów nieuczciwej konkurencji, karteli, pozycji dominującej i koncentracji; praw przedsiębiorców, klientów i konsumentów w sprawach z zakresu nieuczciwej konkurencji i ochrony konkurencji; ochrony kumulowanej praw własności intelektualnej w przepisach ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, 2) rozumie: pojęcia z zakresu prawa ochrony konkurencji i konsumenta oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji; że konkurencja jest podstawą gospodarki rynkowej i należy ją chronić; jakiego rodzaju czyny są czynami nieuczciwej konkurencji, jakie roszczenie można podnieść w przypadku ich popełnienia i w jaki sposób chronić konsumenta, zna obowiązki przedsiębiorców w sferze ochrony konkurencji; jest świadomy, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może służyć także ochronie niektórych dóbr niematerialnych;
3) posiada umiejętność: rozróżnienia poszczególnych pojęć prawa ochrony konkurencji i konsumenta oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, wskazywania zasad rządzących prawem uczciwej konkurencji, wyszukiwania i omawiania orzeczeń z zakresu prawa ochrony konkurencji i konsumenta oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, określania deliktów prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, rozróżniania praktyk antymonopolowych (karteli, nadużycia pozycji dominującej i koncentracji); określania różnych (kumulatywnych) sposobów ochrony praw własności intelektualnej
Literatura
J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wyd. 2, Warszawa 2006 oraz Warszawa 2012
A. Stawicki, E. Stawicki (red.), Komentarz do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, Warszawa 2010
Uzupełniająca :
C. Banasiński, Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce i Unii Europejskiej, Warszawa 2005
A. Jurkowska-Gomułka, T. Skoczny, Wspólne reguły konkurencji Unii Europejskiej, Warszawa 2010
A. Michalak, Przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008
I. B. Nestoruk, M. Pietraszewski, Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Poradnik dla przedsiębiorców, Wrocław 2011
I. B. Nestoruk, Prawo konkurencji. Repetytorium
E. Nowińska. M. du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2010
P. Podrecki, Środki ochrony praw własności intelektualnej, Warszawa 2010
R. Stefanicki, Prawo reklamy w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji na tle prawno porównawczym, Poznań 2003
R. Skubisz (red.), Prawo własności przemysłowej, tom 14 a i 14 b, System prawa prywatnego, Warszawa 2012
I. Wiszniewska, Polskie prawo reklamy, Warszawa 1998
M. Zdyb, M. Sieradzka, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: