Doktryna wolności słowa 10-DWw-pj-s
Opis treści kształcenia.Wprowadzenie. Wolność słowa jako fundamentalny element demokracji liberalnej.
Ewolucja liberalnej doktryny wolności słowa do końca XIX w.
Współczesna amerykańska doktryna wolności słowa w orzecznictwie Sądu Najwyższego.
Swoboda wypowiedzi i jej granice w prawie międzynarodowym.
Swoboda wypowiedzi i jej granice w prawie europejskim.
Granice swobody wypowiedzi w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego RP.
Granice wolności słowa w prawie cywilnym w kontekście konfliktu swobody wypowiedzi z innymi wartościami prawnie chronionymi.
Granice wolności słowa w prawie karnym w kontekście konfliktu swobody wypowiedzi z innymi wartościami prawnie chronionymi.
Wolność słowa a mowa nienawiści.
Negacjonizm. Wolność słowa a swoboda wypowiedzi historycznej.
Swoboda wypowiedzi i jej granice w internecie. Prawo i praktyka sieci.
Wybrane zagadnienia prawa prasowego.
Cele kształcenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi
Ma pogłębioną wiedzę o teoretycznej istocie swobody wypowiedzi, w szczególności o przypisywanych wolności słowa funkcjach, zadaniach, jej rodzajach i definicjach oraz współczesnych teoriach;
Ma rozszerzoną wiedzę na temat genezy i historycznej ewolucji idei i teorii dotyczących wolności słowa i jej granic w myśli europejskiej i anglosaskiej;
Ma pogłębioną wiedzę na temat przepisów prawa dotyczących sfery swobody wypowiedzi oraz zasad wynikających z orzecznictwa sądów międzynarodowych oraz sadów powszechnych wybranych państw.
Zna i potrafi właściwie zinterpretować funkcje i miejsce sytemu ochrony praw człowieka we współczesnych systemach demokracji liberalnej;
Posiada praktyczne umiejętności pracy z tekstem prawnym, jego interpretacji oraz stosowania prawa w praktyce prawa międzynarodowego oraz wybranych państw;
Potrafi w profesjonalnym zakresie przedstawić sposoby prawnego rozwiązania dowolnego konfliktu społecznego, w który zaangażowane jest prawo do swobody wypowiedzi, zna jego genezę oraz funkcje, jakie pełni w systemie demokratycznym;
Posiada rozwiniętą umiejętność komunikacji interpersonalnej oraz umiejętność odwoływania się do systemu praw człowieka w jego praktycznym obowiązywaniu w odniesieniu do swobody wypowiedzi;
Kryteria oceniania
Przykładowe podstawowe pytania egzaminacyjne są identyczne jak ww. opisy poszczególnych treści kształcenia:
1. Przestępstwo zniewagi prezydenta w kodeksie karnym.
2. Scharakteryzuj zjawisko negacjonizmu.
3. Konstytucyjne regulacje swobody wypowiedzi.
4. Hate speech a granice wolności słowa.
Stosuje się następujące kryteria oceniania studenta:
a) poprawność i kultura języka,
b) umiejętność poprawnego formułowania myśli i poglądów oraz ich racjonalnego uzasadniania,
c) umiejętność poprawnej argumentacji i logicznego wyciągania wniosków,
d) poziom poszczególnych umiejętności scharakteryzowanych powyżej w ramach opisu efektów kształcenia dla tego modułu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. W. Sadurski, Freedom of Speech and Its Limits, Kluwer Academic Publ. 2002. (fragmenty)
2. J. Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2008. (fragmenty)
3. Mowa nienawiści a wolność słowa. aspekty prawne i społeczne, pod red./ R. Wieruszewskiego, M. Wyrzykowskiego, A. Bodnara, A. Gliszczyńskiej-Grabias, Warszawa 2010. (fragmenty)
4. M. Urbańczyk, Liberalna doktryna wolności słowa a swoboda wypowiedzi historycznej, Poznań 2010. (fragmenty)
5. W. Wacławczyk, Wolność słowa. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009. (fragmenty)
6. Kalven H. Jr., A Worthy Tradition, Freedom of speech in America, Washington 1988. (fragmenty)
Literatura uzupełniająca:
1. Komentarze do wybranych przepisów prawnych.
2. Wybrane orzeczenia i wyroki sądów.
3. Nowińska Ewa, Wolność wypowiedzi prasowej, Warszawa 2007. (fragmenty)
4. Bernard Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011. (fragmenty)
5. Irena Kamińska-Szmaj, Agresja językowa w życiu publicznym. Wrocław 2007. (fragmenty)
6. Ferenc-Szydełko Ewa, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008. (fragmenty)
7. Wokół "Strachu", pod red. Mariusza Gądka, Warszawa 2008. (fragmenty)
8. Lipstadt D., Denying the Holocaust. The Groving Assault on Truth and Memory, New York 1993. (fragmenty)
9. Irving D., Wojna Hitlera, Warszawa 1997. (fragmenty)
10. Don R. Pember, Mass Media Law, Waszyngton-Seattle 1997. (fragmenty)
11. M. Urbańczyk, Granice wolności słowa. Ze studiów nad koncepcjami klasyków liberalnej filozofii, w: „Czasopismo Prawno-Historyczne”, T. LVIII, 2006, z.1, s. 21-49.
12. M. Urbańczyk, Ochrona czci i godności narodu w polskiej kulturze prawnej, [w:] "Kultura i myśl polityczno-prawna. Materiały z VII Ogólnopolskiego Zjazdu Katedr Doktryn Politycznych i Prawnych Jurata, 28-31 maja 2008", pod red. A. Sylwestrzaka, D. Szpopera, A. Machnikowskiej, P. Dąbrowskiego, Sopot 2010, s. 505-515.
13. M. Urbańczyk, Amerykańska doktryna wolności słowa w orzecznictwie Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych, [w:] "Społeczeństwo a władza. Ustrój, prawo, idee", pod red. J. Przygodzkiego i M. J. Ptaka, Wrocław 2010, s. 887-897.
14. Wiesław Wacławczyk, Wolność słowa w myśli Barucha Spinozy. Uwarunkowania historyczne i aktualność koncepcji, [w:] Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus (red.) Wolność w epoce poszukiwań, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007, s. 433-442.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: