Teorie kulturowe 09-ti-ils-11
Opis treści kształcenia:
Zapoznanie z teoriami kultury
Ksztalcenie warsztatu metodologicznego
Dyskusja problemu hybrydowości
Krytyczna analiza problemów naukowych
Systematyzacja wiedzy
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna i rozumie treść, formę i funkcję terminologii związanej z komunikacją interkulturową i jej cywilizacyjnymi, kulturowymi i historycznymi kontekstami
zna na poziomie rozszerzonym i wlasciwie stosuje terminologie specjalistyczna z zakresu dziedziny kulturoznawstwa
ma poglebiona wiedze o dokonaniach i szkolach badawczych oraz powiazaniach badan nad teorią kultury z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru róznych nauk
potrafi wyszukiwac, analizowac, oceniac, selekcjonowac i integrowac informacje z wykorzystaniem róznych zródel oraz formulowac na tej podstawie krytyczne sądy
posiada umiejetnosc merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem pogladów własnych i cudzych
Literatura
Assmann, Aleida (2006): Einführung in die Kulturwissenschaft. Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen. Berlin: Erich Schmidt-Verlag.
Hansen, Klaus P. (32003): Kultur und Kulturwissenschaft. Tübingen Basel: A. Franke – Verlag.
Hansen, Klaus P., Kollektiv, Individuum, Kultur
Hofstede, Geert (1980) Culture's Consequences – International Differences in Work Related Values, Newbury Park, London, Neu Delhi 1980,(hier zunächst nur vier Kulturdimensionen; die Zeitorientierung wurde erst später durch eine Ergänzungsstudie ermittelt und erst in der zweiten Auflage beschrieben)
Hofstede, Geert (2001) Culture's Consequences – Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, 2. Auflage, Thousand Oaks, London, Neu Delhi 2001,(hier wird auch die fünfte Kulturdimension der Zeitorientierung auf den Seiten 351ff. beschrieben)
Software of the Mind (1991)
Hofstede, Geert (2009): Lokales Denken, globales Handeln. DTV Deutscher Taschenbuch Verlag, 4. durchgesehene Auflage.
Rudi Keller, (1995) Zeichentheorie. Zu einer Theorie semiotischen Wissens. Tübingen, Basel: Francke (UTB 1849).
Hall, Edward T., The Silent Language, Garden City, New York 1959.
Hall, Edward T., The Hidden Dimension, Garden City, New York 1966.
Hall, Edward T., Die Sprache des Raumes, Düsseldorf, 1976 (Titel der Originalausgabe: The Hidden Dimension, 1966).
Hall, Edward T., Beyond Culture, Garden City, New York 1976.
Hall, Edward T., The Dance of Life: The Other Dimension of Time, 1983.
Hall, Edward T., Hall, Mildred R., Understanding Cultural Differences, Yarmouth, Maine 1990.
Geertz, Clifford, Interpretation of Culture (1973), darin: Thick description: toward an interpretive theory of culture, deutsch: Dichte Beschreibung: Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt a.M. 2002.Interpretation of Culture (1973), darin: Thick description: toward an interpretive theory of culture, deutsch: Dichte Beschreibung: Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt a.M. 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: