Seminarium dyplomowe 09-semdyp-ils-11
Opis treści kształcenia:
Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące badań, z ukierunkowaniem na badania językoznawcze, literaturoznawcze lub kulturoznawcze z niemieckiego obszaru kulturowego
Teorie z kierunkowego zakresu, tj. językoznawcze, literaturoznawcze lub dotyczące niemieckiego obszaru kulturowego
Przygotowanie wypowiedzi dotyczącej badanego i opisywanego zakresu, tj. językoznawczego, literaturoznawczego lub kulturoznawczego z niemieckiego obszaru językowego
Stworzenie rozbudowanej wypowiedzi pisemnej w języku niemieckim w postaci ok. 30-40 stronicowej pracy dyplomowej
Różnice i odmienność w parze niemiecko-polskiej w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa lub kultury
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych, literaturoznawczych i kulturoznawczych z niemieckiego obszaru kulturowego
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową na temat językoznawstwa, literaturoznawstwa i obszaru kulturowego języka niemieckiego
Posługuje się głównymi teoriami z zakresu języka, literatury i kultury, paradygmatami badawczymi specjalności glottodydaktycznej/interkulturowej/translatorycznej
Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku niemieckim i polskim, dotyczących zagadnień językoznawstwa, literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze
Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze oraz potrafi wypowiadać się o tych dziedzinach w języku niemieckim
Wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur
Literatura
Podstawowa:
Eco, U. (2003). Wie man eine wissenschaftliche Abschlußarbeit schreibt. Doktor-, Diplom- und Magisterarbeit in den Geistes- und Sozialwissenschaften. Heidelberg: C.F.Müller.
Esselborn-Krumbiegel, H. (2002). Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben im Studium. Paderborn: Ferdinand Schöningh
Albert, R./Koster, C.J. (2002). Empirie in Linguistik und Sprachlehrforschung. Ein methodologisches Arbeitsbuch. Tübingen: Narr.
Starke, G./Zuchewicz, T. (2003). Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main, Lang.
Specjalizacja glottodydaktyczna:
Bielicka, M. (2012). Personalizacja tematyki na lekcji języka obcego. Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań
Bleyhl,W. (2000): Fremdsprachen in der Grundschule, Hannover: Schroedel Verlag
Doyé, Peter (2009): Didaktik der bilingualen Vorschulerziehung. Dargestellt am Beispiel der vorschulischen Einrichtungen in Berlin und Wolfsburg. Tübingen.
Genesee, Fred (1987): Learning Through Two Languages. Boston.
Gerrig, R.;Zimbardo,P. (2008): Psychologie, München: Pearson Studium
Knörzer, Wolfgang / Grass, Karl (2000): Den Anfang der Schulzeit pädagogisch gestalten, Studien - und Arbeitsbuch für den Anfangsunterricht. Weinheim und Basel.
LeDoux, J. 2000. Mózg emocjonalny. Poznań : Media Rodzina.
Leist-Villis, Anja (2010): Elterngeber Zweisprachigkeit. Tübingen.
Markowitsch, Hans, J. / Welzer, H.(2005): Das autobiographische Gedächtnis, hirnorganische Grundlagen und biosoziale Entwicklung, Stuttgart.
Marsh, David / Zając, Marek / Gozdawa-Gołębiowska, Hanna (2008): Profile Report Bilingual Education (English) In Poland. Warszawa.
Mietzel,G.(2007): Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens, Göttingen-Bern-Wien:Hogrefe Verlag
Specjalizacja interkulturowa:
Lüsebrink, Hans-Jürgen (2008), Interkulturelle Kommunikation: Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Thomas, Alexander; Kinast, Eva-Ulrike; Schroll-Machl, Sylvia (Hrsg.). (2003), Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Bd.1 Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Heringer, Hans Jürgen (2004), Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und
Konzepte, Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
Broszinsky-Schwabe, E. (2011): Interkulturelle Kommunikation. Missverständnisse- Verständigung. Wiesbaden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: