Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-pnjn-ils-66
Wolontariat - o działaczach społecznych. Formy zaangażowania w społeczeństwie polskim i niemieckim
Reakcje językowe (publiczne wyrażanie opinii), wyrażanie obojętności, niezrozumienia. Dyskusja - zasady wymiany argumentów i pomocne sformułowania
Świadome cele w życiu a dobre chęci. Artykuł prasowy i praca nad własnym tekstem
Nominalizacja i werbalizacja: Kausal-, Konzessiv-, Final-, Konsekutivsätze, Präpositional-Ergänzungen
Życie zawodowe w Polsce i w Niemczech. Wielozadaniowość. Przygotowanie do ról zawodowych
Soft Skills - Radiointerview. Ubieganie się o posadę
Diagramy i statystyki – opis i interpretacja
Weiterführender Nebensatz
Turystyka wśród młodzieży. Couchsurfing
Tatuaże w społeczeństwie polskim i niemieckim - aspekty medyczne, prawne i kulturowe
Komentowanie, ocenianie
Notowanie – prezentacja w punktach
Przydawka
Castingshows jako fenomen medialny i społeczny
Rola pracy w życiu. Pracoholizm
Argumentacja – streszczenie treści
Dyskusja dot. przeczytanych informacji – Przytaczanie informacji z tekstu, zajęcie stanowiska
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna słownictwo na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w języku niemieckim w ramach przerabianych treści kształcenia, zna zjawiska gramatyczne języka niemieckiego w zakresie ich struktury i funkcji na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi opisać zjawiska kulturowe związane z krajami niemieckiego obszaru językowego, potrafi w języku niemieckim zrozumieć dłuższe wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio; bez większych trudności rozumie programy telewizyjne i filmy, potrafi w języku niemieckim wypowiadać się płynnie i spontanicznie, bez zbyt widocznego namyślania się w celu znalezienia właściwych sformułowań; potrafi skutecznie porozumiewać się w kontaktach towarzyskich i sprawach zawodowych potrafi precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy, zręcznie nawiązując do wypowiedzi rozmówców, potrafi w języku niemieckim formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich wybrane podtematy lub poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.
umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji
wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego
Kryteria oceniania
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda ćwiczeniowa
Metoda projektu
Pokaz i obserwacja
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Warunki zaliczenia przedmiotu:
obowiązkowa obecność na zajęciach
napisanie 4 prac pisemnych, ocenianych wg ustalonych kryteriów (350 słów)
przygotowanie 2 prezentacji (oceniana jest poprawność językowa wg ustalonych kryteriów)
napisanie 4 testów śródsemestralnych
Kryteria oceny prac pisemnych (maksimum 20 pkt.)
1. Treść i układ pracy - maksimum 4 pkt.
2. Dobór słownictwa, stylistyka - maksimum 8 pkt.
3. Poprawność morfosyntaktyczna, ortografia, interpunkcja - maksimum 8 pkt.
Odejmowane są punkty za błędy w pracy:
- błędy rażące - 0,5 pkt.
- pozostałe błędy - 0,25 pkt.
Literatura
Koithan, U.; Mayr-Sieber, T.; Schmitz, H.; Sonntag, R. (2018): Aspekte neu C1. Mittelstufe Deutsch. Lehr- und Arbeitsbuch, Teil 1 mit Audio-CD. Stuttgart: Klett
Helbig, G; Buscha, J. (2000) Übungsgrammatik Deutsch.
Dreyer H., Schmitt R. (2000). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik
artykuły z prasy niemieckiej, reportaże z Internetu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: