Praktyczna nauka języka niemieckiego IV (egzamin) 09-oPNJN4-DLE46
Zakres tematyczny związany ze szkołą i pracą oraz środkami masowego przekazu i komunikacji oraz zakres tematyczny związany z kulturą i sztuką oraz szeroko pojętym środowiskiem i jego ochroną - treści te realizowane są w oparciu o teksty dłuższe i bardziej skomplikowane pod względem leksykalnym i/lub gramatycznym niż w pierwszym i drugim semestrze; teksty te pochodzą z programu PNJN przeznaczonego dla grup zaawansowanych II roku filologii germańskiej.
Bardziej zaawansowane i kompleksowe reguły gramatyki niemieckiej. Pisanie – tematy (do wyboru): szkoła i praca, środki masowego przekazu i komunikacji, sztuka oraz kultura, środowisko
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, a także zwrotów leksykalnych charakterystycznych dla tematów omówionych w czwartym semestrze z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji, zna wybrane media niemieckojęzyczne i potrafi z nich korzystać
potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w czwartym semestrze.
potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski wypowiadając się ustnie w języku niemieckim na tematy obowiązujące w czwartym semestrze, zachowując przy tym poprawność językową i z wykorzystaniem poglądów innych autorów.
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w czwartym semestrze.
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej (ustnej oraz pisemnej) w języku niemieckim oraz uczenia się przez całe życie
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i projektów oraz przy prowadzeniu dyskusji
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pisanie streszczenia z komentarzem do tekstu przeczytanego przez wykładowcę; zdania do tłumaczenia; test gramatyczno-leksykalny)
Egzamin ustny (losowanie pytań)
Kolokwium ustne
Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań; opcjonalnie: sprawdzenie znajomości lektury)
Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań
Referat
Wypowiedź pisemna: streszczenie z komentarzem do tekstów przeczytanych na głos przez wykładowcę oraz inne krótsze i dłuższe formy wypowiedzi pisane na zajęciach i/lub w domu
Dyskusja
Współpraca w grupie / w parach
Wypowiedź ustna
Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa
Sposoby oceniania są dostosowane do charakteru zajęć (pisemne i/lub ustne, cząstkowe lub końcowe).
Egzamin z modułu PNJN obejmuje treści realizowane w III i IV semestrze
Ocena wypowiedzi ustnych
• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wypowiedź bezbłędna pod względem fonetycznym z możliwymi pojedynczymi usterkami
• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, bardzo wysoki stopień poprawności fonetycznej z możliwymi nielicznymi usterkami
• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, umiarkowana ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia wypowiedzi, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, dobra poprawność fonetyczna z możliwymi usterkami
• 3,5 – zgodność z tematem i/lub wykonanie większości zadań, zadowalająca umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej i leksykalnej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi, zadowalający stopień poprawności fonetycznej z usterkami
• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie większości zadań, zadowalająca umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi, zadowalający stopień poprawności fonetycznej ze znaczącymi usterkami
• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi, niezadowalający stopień poprawności fonetycznej
Ocena wypowiedzi pisemnych
• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, pełna poprawność ortograficzna
• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wysoki stopień poprawności ortograficznej
• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w większości poprawna i logiczna, niewielka ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia tekstu, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, nieliczne usterki w zakresie poprawności ortograficznej
• 3,5 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna, ortograficzna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi
Ocena tłumaczeń i leksyki (zaliczenie i egzamin), ocena gramatyki (zaliczenie i egzamin)
• bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100%
• dobry plus (+db; 4,5): 85-90%
• dobry (db; 4,0): 76-84%
• dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-75%
• dostateczny (dst; 3,0): 60-68%
• niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59%
Literatura
‒ Materiały zestawione w skrypcie dla II roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp., uzupełnione o dodatkowe materiały udostępnione przez prowadzącego/ącą, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć
‒ Opcjonalnie: tekst literacki jako lektura do samodzielnego opracowania
Gramatyka (wybór, także wydania późniejsze):
Dreyer, H./Schmitt, R. (2009) Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Ismaning: Hueber Verlag;
Hall, K./ Scheiner, B. (2001) Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Ismaning: Verlag für Deutsch;
Hall, K./ Scheiner, B. (2014) Deutsch als Fremdsprache. Übungsgrammatik für die Oberstufe (B2-C2), München: Hueber Verlag GmbH & Co. KG;
Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2020) Übungsgrammatik Deutsch, Stuttgart: Ernst Klett Sprachen;
Bęza, St. (1996) Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa: PWN;
Bęza, St. (bez daty wydania, wydanie pierwsze) Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, Warszawa: PWN Wydawnictwo Szkolne Sp. z o.o. sp. k. /konsultacja i korekta językowa: Anke Kleinschmidt/;
Földeak, H. (2001) Sag´s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, T. 1, Grammatik, Ismaning: Hueber Verlag;
Földeak, H. (2001) Sag´s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, T. 2, Grammatik, Ismaning: Hueber Verlag;
Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2012) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań: Wagros;
Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2003) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja, Poznań: Wagros;
Zielinski, Wolf-Dietrich (1998), ABC der deutschen Nebensätze. Einführung und Übungen, München: Max-Hueber Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: