Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) 09-oPNJN3-ZLE36
zakres tematyczny związany z rodziną, miejscem zamieszkania oraz czasem wolnym***
zakres tematyczny związany z zakupami, żywieniem i spożywaniem posiłków, zdrowiem i jego ochroną oraz z modą i wyglądem***
bardziej zaawansowane i kompleksowe reguły gramatyki niemieckiej
***treści te realizowane są w oparciu o teksty dłuższe i bardziej skomplikowane pod względem leksykalnym i/lub gramatycznym niż w pierwszym i drugim semestrze; teksty te pochodzą z programu PNJN przeznaczonego dla grup zaawansowanych (I roku filologii germańskiej)
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze
Potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych ustnych i pisemnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze
Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w trzecim semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań (na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w trzecim semestrze)
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy wykonywaniu wspólnych zadań oraz omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w trzecim semestrze
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test gramatyczny)
Kolokwium ustne
Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań)
Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań
Referat
Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz)
Dyskusja
Współpraca w grupie / w parach
Samodzielna wypowiedź ustna
Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa
Uwaga I: prowadzący w zależności od typu zajęć oceniają na: testy gramatyczne (z poszczególnych zagadnień gramatycznych omawianych podczas kursu), testy leksykalne i tłumaczenie zdań (dotyczące obowiązujących tematów), streszczenia tekstów z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar), wypowiedzi ustne; po semestrze zimowym ma formę pisemnego testu gramatycznego obejmującego materiał zrealizowany na zajęciach w semestrze zimowym; treści sprawdzane są bardziej kompleksowo niż w wersji zaliczeniowej
Uwaga II: pisanie streszczenia (Inhaltsangabe) z komentarzem do tekstu, umiejętność tłumaczenia zdań oraz wypowiadania się są sprawdzane podsumowująco po semestrze letnim podczas egzaminu pisemnego i ustnego
Ocena wypowiedzi ustnej / referatu
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach (w semestrze zimowym podane kryteria mają charakter orientacyjny)
• Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6
• Punkty za gramatykę: 8
• Punkty za wyrażanie się: 8
• Punkty za ortografię: 2
• Spójność: 4
• Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4
• Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3
• Maksymalna liczba punktów: 35
Ilość słów: 200-250
• bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (32-35p.)
• dobry plus (+db; 4,5): 85-90% (30-31,5p.)
• dobry (db; 4,0): 77-84% (27-29,5p.)
• dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% (24-26,5p.)
• dostateczny (dst; 3,0): 60-68% (21-23,5p.)
• niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,5p.)
Ocena tłumaczeń i testów leksykalnych (zaliczenie), ocena gramatyki (zaliczenie i egzamin)
• bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100%
• dobry plus (+db; 4,5): 85-90%
• dobry (db; 4,0): 77-84%
• dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76%
• dostateczny (dst; 3,0): 60-68%
• niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59%
Literatura
‒ Materiały zestawione w skrypcie dla II roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp., uzupełnione o dodatkowe materiały udostępnione przez prowadzącego/ącą, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć
‒ Opcjonalnie: tekst literacki jako lektura do samodzielnego opracowania
Gramatyka (wybór, także wydania późniejsze):
Bęza, St. (1996) Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa: PWN.
Bęza, St. (bez daty wydania, wydanie pierwsze) Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, Warszawa: PWN Wydawnictwo Szkolne Sp. z o.o. sp. k.
Buscha A./Friedrich J., Deutsches Übungsbuch, Berlin u.a.: Langenscheidt.
Dreyer, H./Schmitt, R. (2009) Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Ismaning: Hueber.
Hall, K./ Scheiner, B. (2001) Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Ismaning: Verlag für Deutsch.
Helbig, G./Buscha, J. (2020) Übungsgrammatik Deutsch, Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2012) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań: Wagros.
Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2003) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja, Poznań: Wagros.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: