Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) 09-oPNJN2-DLE26
Jednostka tematyczna dot. wykształcenia i szukania pracy; jednostka tematyczna dot. świąt i uroczystości; jednostka tematyczna dot. zmysłów i emocji; jednostka tematyczna dot. wynalazków i wynalazców; jednostka tematyczna dot. czasu, poczucia czasu, przeszłości i przemijania; jednostka tematyczna dot. problemów dnia codziennego; jednostka tematyczna dot. różnic między kobietami i mężczyznami oraz życia w związkach; jednostka tematyczna dot. Zagłębia Ruhry (w razie konieczności jednostka tematyczna może zostać przeznaczona do samodzielnego opracowania); jednostka tematyczna dot. szkoły; jednostka tematyczna dot. środowiska i klimatu; jednostka tematyczna dot. zasad współżycia społecznego, savoir vivre, konfliktów i pomyłek; jednostka tematyczna dot. osób starszych i ich problemów, relacji między pokoleniami (w razie konieczności jednostka tematyczna może zostać przeznaczona do samodzielnego opracowania); jednostka tematyczna dot. imigracji i emigracji (w razie konieczności jednostka tematyczna może zostać przeznaczona do samodzielnego opracowania); jednostka tematyczna dot. Europy i Unii Europejskiej (w razie konieczności jednostka tematyczna może zostać przeznaczona do samodzielnego opracowania); zasady prawidłowego pod względem formy i treści budowania krótkich spójnych wypowiedzi ustnych na wybrane tematy omawiane w drugim semestrze oraz stosowanie tych reguł w praktyce; podstawowe reguły gramatyki niemieckiej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym słowa, zwroty i proste związki wyrazowe charakterystyczne dla codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w drugim semestrze; potrafi korygować wskazane przez wykładowcę błędy w codziennych sytuacjach komunikacyjnych oraz nieco bardziej rozbudowanych wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także w zakresie środków leksykalnych charakterystycznych dla codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz tematów obowiązujących w drugim semestrze; reaguje adekwatnie do zaistniałej sytuacji komunikacyjnej, odnosząc się do wypowiedzi innych uczestników i przedstawiając własne poglądy oraz argumentuje merytorycznie i formułuje krótkie wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie i pisemnie na kwestie i tematy obowiązujące w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów; wykonuje podczas zajęć oraz w ramach pracy domowej zadania i prace pisemne w języku niemieckim (np. z zakresu krótkich form użytkowych), a także tłumaczenia zdań, odnoszące się do codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla obowiązujących tematów i sytuacji komunikacyjnych; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka; potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy opracowywaniu, opisywaniu i odgrywaniu codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz omawianiu kwestii związanych z tematyką obowiązującą w drugim semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie formy pisemne, ocena w dyskusji, kolokwium ustne, test, egzamin pisemny i ustny
Ocena umiejętności poprawnego wypowiadania się:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych oraz zdań tłumaczonych w trakcie zajęć i na egzaminie pisemnym
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
Ocena pisemnych krótkich form użytkowych – zostanie podana do wiadomości na zajęciach
Literatura
H. Funk, Ch. Kuhn, S. Demme: Studio d. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami (części A2 i B1), Berlin/Warszawa 2007; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. CD (do części A2 i B1), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. DVD (do części A2 i B1), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Zeszyt słówek (do części A2 i B1), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Sprachtraining (do części A2 i B1), Berlin/Warszawa 2008;
H. Bock, J. Müller: Grundwortschatz Deutsch. Übungsbuch, Berlin 2001; G. Häublein [et al.]: Memo. Wortschatz- und Fertigkeitstraining für das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. Lernwortschatz Deutsch-Deutsch, Berlin 2001; F. Eppert: Grundwortschatz Deutsch. Übungen und Tests, München 1991; F. Eppert: Deutsche Wortschatzübungen (1 i 2), München 1992; S. Dłużniewski: Thematischer Wortschatz mit Übungen, Warszawa 1998; E.M. Rostek: Deutsch. Słownik tematyczny dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2005;
M. Dreke, W. Lind: Wechselspiel. Interaktive Arbeitsblätter für die Partnerarbeit im Deutschunterricht, Berlin 2004; A. Wagner: Sprechen ohne Probleme, Poznań 2007; E. Schoenke, I. Schneider: Sprechen in unterschiedlichen Situationen, München 1997; M. Rogalska: Deutsch. Ćwiczenia tematyczne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2003; E. O. Plauen, F. Eppert: Vater und Sohn. Bildgeschichten für den Konversations- und Aufsatzunterricht, München 1990; zbiory zadań maturalnych zawierające zadania komunikacyjne z matury ustnej z języka niemieckiego.
S. Bęza: Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Warszawa 2008; S. Bęza: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002; S. Dłużniewski, A. Donath: Deutsche Grammatik in Übungen, Warszawa 1985; W. Heidermann: Grammatiktraining. Grundstufe, Ismaning 1997; R. Wagner: Grammatiktraining. Mittelstufe, Ismaning 1997; H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2003; W. Heidermann: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Testheft, Ismaning 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: