Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) 09-oPNJN1-DLE16
Jednostka tematyczna dot. danych osobowych i biografii; jednostka tematyczna dot. podróży, krajów i języków, mobilności i sposobów przemieszczania się, urlopu i przygotowań do podróży; jednostka tematyczna dot. mieszkania, rodzajów domów i mieszkań; jednostka tematyczna dot. terminów i czasu, rozkładów dnia i tygodnia; jednostka tematyczna dot. orientacji w przestrzeni miejskiej, w budynkach i pomieszczeniach; jednostka tematyczna dot. zawodów i związanych z nimi czynnościami; jednostka tematyczna dot. zwiedzania miasta (m.in. Berlina) i zabytków; jednostka tematyczna dot. produktów spożywczych, robienia zakupów, gotowania i posiłków; jednostka tematyczna dot. mody i ubioru; jednostka tematyczna dot. budowy ciała, zdrowia i wizyty u lekarza; jednostka tematyczna dot. rodziny, jej członków, świąt obchodzonych w gronie rodzinnym; jednostka tematyczna dot. hobby i czasu wolnego, sposobów jego spędzania, także poza domem i w restauracjach i kawiarniach, aktywności fizycznej w czasie w wolnym; jednostka tematyczna dot. mediów; jednostka tematyczna dot. mieszkania w mieście i na wsi; jednostka tematyczna dot. kultury (muzyki, teatru, etc). Podstawowe zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce. Podstawowe reguły gramatyki niemieckiej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym słowa, zwroty i proste związki wyrazowe charakterystyczne dla codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w pierwszym semestrze; potrafi korygować wskazane przez wykładowcę błędy w codziennych sytuacjach komunikacyjnych oraz prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także w zakresie prostych środków leksykalnych charakterystycznych dla codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz tematów obowiązujących w pierwszym semestrze; reaguje adekwatnie do zaistniałej sytuacji komunikacyjnej, odnosząc się do wypowiedzi innych uczestników i przedstawiając własne poglądy oraz argumentuje merytorycznie i formułuje krótkie wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na proste tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów; wykonuje podczas zajęć oraz w ramach pracy domowej proste zadania i krótkie prace pisemne w języku niemieckim, a także tłumaczenia zdań, odnoszące się do codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w pierwszym semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla obowiązujących tematów i sytuacji komunikacyjnych; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka; potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy opracowywaniu i odgrywaniu codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz omawianiu prostych kwestii związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie formy pisemne, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne, egzamin pisemny
Ocena umiejętności poprawnego wypowiadania się
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych oraz zdań tłumaczonych w trakcie zajęć i na egzaminie pisemnym
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
Literatura
H. Funk, Ch. Kuhn, S. Demme: Studio d. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami (część A1 i A2), Berlin/Warszawa 2007;
H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. CD (do części A1 i A2), Berlin/Warszawa 2008;
H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. DVD (do części A1 i A2), Berlin/Warszawa 2008;
H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Zeszyt słówek (do części A1 i A2), Berlin/Warszawa 2008;
H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Sprachtraining (do części A1 i A2), Berlin/Warszawa 2008;
H. Bock, J. Müller: Grundwortschatz Deutsch. Übungsbuch, Berlin 2001;
G. Häublein [et al.]: Memo. Wortschatz- und Fertigkeitstraining für das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. Lernwortschatz Deutsch-Deutsch, Berlin 2001;
F. Eppert: Grundwortschatz Deutsch. Übungen und Tests, München 1991;
F. Eppert: Deutsche Wortschatzübungen (1 i 2), München 1992;
S. Dłużniewski: Thematischer Wortschatz mit Übungen, Warszawa 1998;
E. M. Rostek: Deutsch. Słownik tematyczny dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2005;
M. Dreke, W. Lind: Wechselspiel. Interaktive Arbeitsblätter für die Partnerarbeit im Deutschunterricht, Berlin 2004;
A. Wagner: Sprechen ohne Probleme, Poznań 2007;
E. Schoenke, I. Schneider: Sprechen in unterschiedlichen Situationen, München 1997;
M. Rogalska: Deutsch. Ćwiczenia tematyczne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2003;
E. O. Plauen, F. Eppert: Vater und Sohn. Bildgeschichten für den Konversations- und Aufsatzunterricht, München 1990;
zbiory zadań maturalnych zawierające zadania komunikacyjne z matury ustnej z języka niemieckiego.
S. Bęza: Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Warszawa 2008;
S. Bęza: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa 2009;
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002;
S. Dłużniewski, A. Donath: Deutsche Grammatik in Übungen, Warszawa 1985;
W. Heidermann: Grammatiktraining. Grundstufe, Ismaning 1997;
R. Wagner: Grammatiktraining. Mittelstufe, Ismaning 1997;
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2003;
W. Heidermann: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Testheft, Ismaning 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: