Proseminarium językoznawcze II 09-oPJEZ-ZL22
Obszar badawczy składni języka niemieckiego.
Funkcje składniowe i kategorie morfologiczne. Metodologia.
Wybrane współczesne teorie składniowe. Walencja.
Topologiczny model zdania. Szyk wyrazów w języku niemieckim.
Zdania złożone. Analiza zdań wielokrotnie złożonych języka niemieckiego
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
student/ka orientuje się w terminologii z zakresu składni języka niemieckiego.
Umiejętnie stosuje terminologię w celach analitycznych na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny.
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie składni języka niemieckiego.
Na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie, przy czym wskazuje na zróżnicowane struktury języka niemieckiego.
Ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu.
Samodzielnie korzysta ze słowników syntaktycznych i walencyjnych języka niemieckiego
Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk językowych i struktur składniowych języka.
Posługuje się głównymi współczesnymi teo¬riami składni języka niemieckiego.
Kryteria oceniania
test, kolokwium pisemne
Literatura
‒ Czochralski, Jan (1998): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.
‒ Darski, Józef (2010): Deutsche Grammatik. Ein völlig neuer Ansatz. Frankfurt am Main: Lang Verlag.
‒ Duden (2005). Die Grammatik. Band 4, 7. Auflage. Dudenverlag, Mannheim u. a.
‒ Dürscheid, Christa (2012): Syntax: Grundlagen und Theorien. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
‒ Engel, Ulrich (2004): Deutsche Grammatik. München: Iudicum.
‒ Erben, Johannes (1998): Grundzüge der deutschen Syntax. Berlin: Weidler.
‒ Eroms, Hans-Werner (2000): Syntax der deutschen Sprache. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
‒ Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin, München u. a.: Langenscheidt.
‒ Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin, München u.a.: Langenscheidt.
‒ Jung, Walter (1961): Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig: Bibliographisches Institut.
‒ Musan, Renate (2013): Satzgliedanalyse. Heidelberg: Winter.
‒ Pittner, Karin/Berman, Judith (2008): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Narr.
‒ Poźlewicz, Agnieszka/ Duch-Adamczyk, Justyna/ Schatte, Christoph (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań: Wydawnictwo Rys.
‒ Sternefeld, Wolfgang (2006): Syntax. Eine morphologisch motivierte generative Beschreibung des Deutschen. Band 1 und 2. Tübingen: Stauffenburg.
‒ Taborek, Janusz (2008): Subjektsätze im Deutschen und im Polnischen. In: Karolak, Czesław (Hrsg.): Posener Beiträge zur Germanistik. Band 21. Frankfurt/Main, Berlin u.a.: Peter Lang.
‒ http://hypermedia.ids-mannheim.de/..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: