Historia literatury niemieckiej IV 09-oHLNIE-DL44
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych
Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD
Główne linie rozwoju literatury w RFN
Literatura NRD
Powojenna literatura austriacka
Niemieckojęzyczna literatura szwajcarska
Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD)
Literatura wobec zjednoczenia Niemiec
Literatura wobec wyzwań współczesności (w szczególności wobec wyzwań społeczeństwa wielokulturowego) w państwach niemieckiego obszaru językowego
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień powojennej literatury niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej
analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich
formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych)
przygotowuje wystąpienie ustne w języku niemieckim dotyczące wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po roku 1945
przygotowuje pracę pisemną w języku niemieckim dotyczącą wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po 1945 r., zachowując właściwą strukturę i argumentację
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub ustny. Pisemna praca zaliczeniowa - może to być praca pisemna semestralna na wybrany temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę lub kolokwium zaliczeniowe (do wyboru prowadzącego). Test ze znajomości lektur. Referat / Prezentacja multimedialna. Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria oceniania referatu:
Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i analizowania informacji dotyczących omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł; poszanowanie własności intelektualnej; samodzielność; właściwa struktura i argumentacja; poprawność językowa; sposób prezentacji.
Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium:
Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej.
Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach
Skala ocen dla egzaminu pisemnego oraz pisemnej pracy zaliczeniowej:
5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym
4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura prymarna:
Literatura prymarna wskazana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego w oparciu o „Kanon lektur” (część 4) dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Materiały dydaktyczne”).
Literatura sekundarna wskazana na (pierwszych) zajęciach przez prowadzącego:
E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein/Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt/M. 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1994; S. Kaszyński, Kurze Geschichte der österreichischen Literatur, Frankfurt/M. 2012; W. Beutin u.a., Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, Stuttgart/Weimar 2013; H.-J. Knobloch/H. Koopmann (Hg.), Deutschsprachige Gegenwartsliteratur, Tübingen 1997; U. Pörksen/B. Busch (Hg.), Eingezogen in die Sprache, eingekommen in die Literatur. Positionen des Schreibens in unserem Einwanderungsland, Göttingen 2008; K. Zeyringer, Österreichische Literatur seit 1945. Überblicke, Einschnitte, Wegmarken, Innsbruck/Wien 2008; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: