Historia literatury niemieckiej II 09-oHLN-ZL22
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych
Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD
Główne linie rozwoju literatury w RFN
Literatura NRD
Powojenna literatura austriacka
Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD)
Literatura wobec zjednoczenia Niemiec
Literatura wobec wyzwań współczesności (w szczególności społeczeństwa wielokulturowego) w państwach niemieckiego obszaru językowego
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945
ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień niemieckojęzycznych w tym okresie
formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich
analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych)
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Test ze znajomości lektur
Ocena aktywności w dyskusji
Pisemna praca zaliczeniowa: może mieć formę pracy semestralnej na wybrany temat (zaproponowany przez wykładowcę lub studenta) lub kolokwium zaliczeniowego
Pisemna praca zaliczeniowa (do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium):
Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej.
Ocena aktywności w dyskusji: przygotowanie do zajęć (znajomość tekstów wskazanych przez prowadzącego), częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, kultura języka, otwartość na opinie innych.
Skala ocen dla testu i pisemnej pracy zaliczeniowej :
5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym
4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura prymarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura sekundarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo:
E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt am Main 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: