Gramatyka kontrastywna niemiecko-polska 09-oGKNP-DL11
Studia porównawcze nad językami naturalnymi ze szczególnym uwzględnieniem genezy, specyfiki i metodologii badań kontrastywnych
Ważniejsze kontrasty i podobieństwa pomiędzy językiem niemieckim i polskim w obrębie fonetyki i fonologii, morfologii, składni oraz dominujących struktur słowotwórczych, jak również wybranych zagadnień z zakresu leksykologii i frazeologii
Zastosowanie wiedzy o systemowych podobieństwach i różnicach między obu językami w dziedzinie nauki o tłumaczeniach oraz praktyce nauczania języka niemieckiego i polskiego jako języków obcych
Relacje mylących podobieństw międzyjęzykowych („fałszywi przyjaciele tłumacza”)
Leksykologiczne aspekty porównań międzyjęzykowych
Porównywanie struktur fonologicznych, morfologicznych oraz składniowych języka niemieckiego i polskiego w oparciu o próbki tekstów (tłumaczonych)
Różnice kulturowe pomiędzy rodzimymi użytkownikami języka niemieckiego i polskiego – spojrzenie przez pryzmat językowy
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Student/ka zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych w zakresie lingwistyki kontrastywnej niemiecko-polskiej
Zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa kontrastywnego
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat językoznawstwa porównawczego
Ma świadomość kompleksowej natury języka
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie gramatyki kontrastywnej niemiecko-polskiej
Zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie w porównywaniu tekstów w analizowanych językach
Ma wiedzę o powiązaniach lingwistyki kontrastywnej z innymi gałęziami komparatystyki językowej, translatoryką, językoznawstwem stosowanym (zwłaszcza z glottodydaktyką)
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł
Umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego
Potrafi skutecznie posługiwać się poznanymi metodami i narzędziami lingwistyki kontrastywnej
Właściwie analizuje konkretne zjawiska językowe we współczesnej niemczyźnie i polszczyźnie
Poprawnie formułuje wnioski z analiz tekstów z wykorzystaniem dorobku germanistyki i polonistyki
Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa kontrastywnego oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim i polskim
Ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego obszaru językowego niemieckiego i polskiego
Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej
Kryteria oceniania
Pisemne zadania domowe. Ocena w dyskusji. Test (online). Kolokwium pisemne. Egzamin pisemny
skala ocen:
0-59% ndst
60-67% dst
68-75% dst +
76-83% db
84-91% db +
92-100% bdb
Literatura
Darski, J. 2015. Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. Poznań: Wyd. UAM
Engel, U. et al. 1999. Deutsch-polnische Grammatik, Heidelberg: Groos Verlag (= dpg)
Morciniec, N. 2022. Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej. Wrocław: Atut
Rytel-Schwarz, D. et al. 2012. Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Bd. 4. Die unflektierbaren Wörter. Hildesheim et al.: Olms
Rytel-Schwarz, D. et al. 2018. Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Bd. 2. Der Satz. Hildesheim et al.: Olms
Tekin, Ö. 2012. Grundlagen der Kontrastiven Linguistik in Theorie und Praxis. Tübingen: Stauffenburg
Tworek, A. 2012. Einführung in die deutsch-polnische vergleichende Phonetik. Dresden: Neisse Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: