Literatura i filozofia 09-lsLF-DU11
Idee historiozoficzne i polityczne niemieckiego idealizmu (I. Kant/G. W. F. Hegel); koncepcje kultury w filozofii europejskiej i amerykańskiej XIX i XX w; ontologia fundamentalna M. Heideggera, jej kontynuacja w filozoficznej hermeneutyce H. G. Gadamera i jej dekonstrukcja w myśli filozoficznej J. Derridy; zadania filozofii względem społeczeństwa i kultury w świetle Teorii Krytycznej; Tradycja amerykańskiego pragmatyzmu a literatura (W. James, R. Rorty)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student potrafi odróżniać od siebie różne rodzaje tekstów filozoficznych w aspekcie rzeczowym (problemowym) i językowym (literackim); analizować teksty, syntezować ich istotne treści, posiada zdolności krytyczne i samokrytyczne oraz umiejętność pracy zespołowej; ocenić materiały pochodzące z różnych dyscyplin nauki (posiada umiejętności oceny interdyscyplinarnej); zająć postawę krytyczną wobec własnych wyjściowych nastawień intelektualnych i postaw społeczno-etycznych, ma szacunek dla innych postaw, kultur, dla innych sposobów myślenia; włączać najważniejsze koncepcje współczesnej filozofii do własnej analizy rzeczywistości kulturowej i wybranych tekstów literackich
Kryteria oceniania
Aktywność studentów w dyskusji; zaliczenie pisemne lub ustne (do wyboru prowadzącego)
Literatura
• Kant I., Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: Z. Kuderowicz: Kant, s.199-209.
• Hegel G.F.W, Przedmowa do ZFP, s. 3-22.
• Nietzsche F., Ludy i ojczyzny, w: tegoż, Poza dobrem i złem, s. 207-236
• Dilthey W., Miejsce filozofii w strukturze życia duchowego, w: Kuderowicz: Dilthey, 234-245.
• Casssirer E., Esej o człowieku, cz. II i VI (s. 66-70 i 125-136)
• Heidegger M., Budować, mieszkać, myśleć, z tomu o tym tytule (s.316-334)
• Horkheimer M., Społeczna funkcja filozofii, w: tegoż, wybór pism pod tym samym tyt., s. 222-243.
• Marcuse H., Wprowadzenie i Zakończenie, w: tegoż, Człowiek jednowymiarowy
• Gadamer H-G, Człowiek i język, w tegoż: Rozum, słowo, dzieje, s. 52-62
• Habermas J. Postęp techniczny i społeczny świat życia, w: tegoż, s. 357-369
• J. Derrida, Ta dziwna instytucja zwana literaturą
• J. Culler, Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badań naukowych
• R. Rort, Osobne światy czy osobne słowa? Konsekwencje pragmatyzmu dla badań literackich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: