Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 09-knoj-ils-12
Opis treści kształcenia:
Obecny kształt, ustrój i sytuacja społeczna w poszczególnych krajach niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria) oraz ich geneza
Koncepcja DACH i jej konieczność dla podejścia do języka niemieckiego jako obcego pod względem językowym, interkulturowym oraz glottodydaktycznym
Podstawowe organizacje społeczne i instytucje kulturowe w krajach niemieckojęzycznych, ich geneza oraz bieżące funkcjonowanie
Główne nurty rozwoju społecznego i kulturowego w krajach niemieckojęzycznych
Mniejszości niemieckojęzyczne poza państwami niemieckojęzycznymi
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wskazywać, uporządkować i wyjaśnić podstawowe fakty, daty i pojęcia ze społecznych dziejów poszczególnych regionów i państw niemieckojęzycznych
Uzasadnić słuszność koncepcji DACH, opisać jej podstawowe cechy
Opisać bieżące problemy społeczne typowe dla obszaru niemieckojęzycznego
Dostrzegać podstawowe współczesne kierunki rozwoju krajów niemieckojęzycznych oraz rozumieć ich przyczyny
Dostrzegać związki pomiędzy językiem, społeczeństwami oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych na wybranych przykładach
Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny bieżących wydarzeń w krajach niemieckojęzycznych
Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych
Współpracować w małej grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób
Kryteria oceniania
- Zaliczanie testu wiadomości (60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna)
- Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć)
- Kryteria oceny projektu / prezentacji (szczegóły w materiałach dla studentów)
Literatura
BREUSS, SUSANNE / LIEBHART, KARIN / PRIBERSKY, ANDREAS (Hrsg.) (1995): Inszenierungen. Stichwörter zu Österreich. Mit einem Vorwort von Anton Pelinka, Wien: Sonderzahl
Fischer, Roland / Frischherz, Bruno / Noke, Knuth (2010): DACH-Landeskunde. In: Krumm, Hans-Jürgen u.a.: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch 2. Halbband, Berlin: De Gruyter Mouton, 1500-1511.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: