Komunikacja interkulturowa w biznesie 09-kbKIB-DU11
Wprowadzenie pojęć „kultura”, „międzykulturowość”, „komunikacja międzykulturowa”; Kompetencja interkulturowa – definicja i modele; Wymiary kultur wg. Hofstede/ typy kultur wg. Trompenaarsa/ wymiary kultur w projekcie GLOBE; Kultura narodowa a kultura organizacyjna; Standardy kulturowe w teorii i praktyce szkoleniowej z zakresu komunikacji interkulturowej w biznesie; Specyfika zarządzania interkulturowego; Specyfika marketingu interkulturowego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii kultury i komunikacji; zna wymiary kultur wg różnych ujęć badawczych; ma wiedzę na temat wpływu kultur na komunikację w biznesie, zarządzanie, marketing; potrafi w świetle poznanych typologii kultur oraz na przykładach z praktyki biznesowej scharakteryzować i analizować kulturę niemiecką i polską; wyszukuje informacji dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła polsko- i niemieckojęzyczne; rozumie różnorodność kulturową i jej wpływ na skuteczną komunikację i efektywne działanie; ma umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami; ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna. Ocenianie w dyskusji. Analiza materiału audio-wizualnego
Kryteria oceniania:
• od 53% - (50-40 pkt.) - 3,0
• od 68% - (56-51 pkt.) - 3,5
• od 76% - (64-57 pkt.) - 4,0
• od 86% - (69-65 pkt.) - 4,5
• od 93% - (75-70 pkt.) - 5,0
Literatura
Bolten, Jürgen: Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Landeszentrale für politische Bildung Thüringen, 2003;
Bolten, Jürgen: Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Göttingen: Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015;
Fischer, Katrin/ Thomas, Alexander/ Dünstl, Sonja: Beruflich in Polen. Trainingsprogramm für Manager, Fach- und Führungskräfte (Handlungskompetenz im Ausland). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007;
Mackiewicz, Maciej (red.): Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo WSB, 2010;
Mikułowski Pomorski, Jerzy: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas, 2006
Wilczyńska, Weronika/ Mackiewicz, Maciej/ Krajka, Jarosław: Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: