Wstęp do literaturoznawstwa 09-grWDL-DL11
Literatura w świecie znaków; wyróżniki tekstu literackiego
Interpretacja i jej granice
Retoryka. Tropy i figury. Od mowy ozdobnej do figuratywności języka
Epika i jej podstawowe kategorie. Gatunki epickie
Liryka: specyfika wypowiedzi poetyckiej
Teatr: między tekstem dramatu a żywiołem sceny
Metody badań literackich
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: definiuje i używa we właściwym kontekście podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich
stosuje terminologię literaturoznawczą w wypowiedziach o literaturze
porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy tekstu literackiego
wykorzystuje wiedzę literaturoznawczą we własnej praktyce analitycznej i interpretacyjnej
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzysta¬niem różnych źródeł (tradycyjnych i multime¬dialnych)
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna, kolokwium pisemne
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Prezentacja (ocena formująca): Samodzielność, właściwa struktura i argumentacja
Pisemna praca zaliczeniowa (ocena podsumowująca) składa się z trzech części: 1) Wyjaśnienia wybranych pojęć z zakresu podstaw tworzenia tekstów (poetyka, stylistyka, retoryka), kategorii analitycznych dla tekstów epickich, lirycznych i dramatycznych, gatunków epickich, modeli liryki i gatunków dramatu; 2) krótkiej charakterystyki wybranych teorii badań literackich i/lub fenomenów z historii poetyki; 3) analizy utworu lub fragmentu utworu epickiego, lirycznego lub dramatycznego pod względem formalnym i stylistycznym przy zastosowaniu poznanych, adekwatnych dla danego gatunku kryteriów
Kryteria oceniania pracy: część 1 (wyjaśnienia i definicje) – 10 punktów (1 punkt student otrzymuje za udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na 1 pytanie); część 2 (metodologia) – 10 punktów (za wyczerpujące scharakteryzowanie metody: kiedy powstała, przedstawicie, główne założenia, krytyka); część 3 (analityczna) – 10 punktów (za uwzględnienie wszystkich adekwatnych kryteriów)
• 60-68% = dst
• 69-76% = dst+
• 77-84% = db
• 85-93% = db+
• 94-100% = bdb
Literatura
Best, Otto F.: Handbuch literarischer Fachbegriffe. Definitionen und Beispiele. Frankfurt/M. 1994; Braak, Ivo: Poetik in Stichworten. Literaturwissenschaftliche Grundbegriffe – eine Einführung. Unteraegeri 1990; Burzyńska Anna/Markowski, Michał Paweł: Teorie literatury XX wieku. Kraków 2006; Chrząstowska, Bożena/Wysłouch, Seweryna: Poetyka stosowana. Warszawa 1987; Culler, Jonathan: Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa 1998; Eagleton, Terry: Einführung in die Literaturtheorie. Stuttgart, Weimar 1997; Fricke, Harald/Zymner Rüdiger: Einübung in die Literaturwissenschaft. Parodieren geht über Studieren. Paderborn et. al. 1996; Głowiński, Michał et al.: Słownik terminów literackich. Warszawa 1988; Gutzen, Dieter/Oellers, Norbert/Petersen Juergen H.: Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Ein Arbeitsbuch. Berlin 1989; Kafitz, Dieter: Literaturtheorien in der textanalytischen Praxis. Würzburg 2007; Kaniewska, Bogumiła/Legeżyńska, Anna: Teoria literatury. Poznań 2003; Klawitter, Arne/Ostheimer, Michael: Literaturtheorie – Ansätze und Anwendungen. Göttingen 2008; Koch, Hans-Albert: Neuere deutsche Literaturwissenschaft: eine praxisorientierte Einführung für Anfänger. Darmstadt 1997; Link, Jürgen: Literaturwissenschaftliche Grundbegriffe. München 1990; Maren-Griesbach, Manon: Methoden der Literaturwissenschaft. Tübingen 1985; Mitosek, Zofia: Teorie badań literackich. Warszawa 1998; Neuhaus, Stephan: Grundriss der Literaturwissenschaft. Tübingen 2009; Papp, Edgar: Taschenbuch Literaturwissenschaft. Ein Studienbegleiter für Germanisten. Berlin 1995; Schneider, Jost: Einführung in die moderne Literaturwissenschaft. Bielefeld 1998; Ubersfeld, Anne: Czytanie teatru. Warszawa 2002; Vogt, Jochen: Einladung zur Literaturwissenschaft. Mit einem Hypertext-Vertiefungsprogramm im Internet. München 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: