Praktyczna nauka języka rosyjskiego I 09-grPNJR-DL16
Życie rodzinne i towarzyskie:
zawieranie znajomości, określenie wieku, członków rodziny, kto gdzie mieszka, skąd pochodzi, gdzie pracuje, dzień pracy, czynności życia codziennego.
Czas wolny, zainteresowania, hobby:
formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia.
Szkoła:
typy szkół, przedmioty nauczania, przybory szkolne, oceny, życie szkoły (czynności ucznia na lekcji), kształcenie pozaszkolne, studia.
Wybrane zagadnienia dot. człowieka:
wygląd zewnętrzny, cechy charakteru (wprowadzenie)
zdrowie – podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, części ciała, zdrowy styl życia.
Świat przyrody:
klimat, pogoda (zjawiska pogodowe, prognoza pogody, pory roku, miesiące)
Dom, mieszkanie:
miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia, prace domowe, wynajmowanie mieszkania, zwierzęta domowe.
W mieście:
podróżowanie i turystyka – środki transportu, poczta, rozmowa przez telefon
zakupy i usługi – rodzaje sklepów, nazwy towarów, sprzedawanie i kupowanie,
żywienie – artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne
wybrane informacje o Moskwie i Sankt-Petersburgu.
Artykulacja głosek języka rosyjskiego. Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach. Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przysłówki miejsca, czasu, ilości, sposobu; stopniowanie.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Pisownia i interpunkcja; oznaczanie dźwięków rosyjskich na piśmie, alfabet rosyjski.
Pisownia samogłosek pod akcentem i w pozycji nieakcentowanej, po spółgłoskach twardych i miękkich, po twardym i miękkim znaku.
Pisownia przedrostków, grup spółgłoskowych w rzeczownikach, przymiotnikach i przysłówkach.
Pisownia twardego i miękkiego znaku w różnych częściach mowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej poprawnej pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, uwzględniającej opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie treści programowych; relacjonowanie wydarzeń; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej poprawnej pod względem, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, uwzględniającej opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie treści programowych; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii,
umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, opowiadanie, streszczenie i inne.
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń), potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi
stosuje poprawnie, adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne
rozumie prosty tekst słuchany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
rozumie tekst czytany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego. Poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, recytuje krótkie teksty.
Potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach. Zna i poprawnie stosuje konstrukcje intonacyjne w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych.
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Aktywność studenta, ocena wypowiedzi ustnych, ocena prac pisemnych, ocena poprawności językowej i adekwatności treści, test leksykalno-gramatyczny, ocena poprawności artykulacji, recytacja krótkich tekstów, czytanie wskazanych tekstów, test cząstkowy, dyktando
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.1, 2, Warszawa 2009.
2. В.С. Ермаченкова, Слушать и услышать, Санкт-Петербург 2008.
4. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... 28 уроков русского языка для начинающих, Санкт-Петербург, 2008.
5. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
7. A.Pado, Успех 1, Warszawa, 2002.
9. M.Zybert, Новые встречи cz.1, 2, Warszawa 2003.
10. И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.
11. С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
12. D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
13. D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
14. J. Henzel, E.Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska, Warszawa 1997.
15. Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.
16. M.Zybert, Диалог cz.1, 2,Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: