Praktyczna nauka języka niemieckiego IV (egzamin) 09-grPNJN4-DLE46
Sztuka oraz kultura
Środowisko
Pisanie – tematy: sztuka oraz kultura, środowisko
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, a także zwrotów leksykalnych charakterystycznych dla tematów omówionych w czwartym semestrze z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji, zna wybrane media niemieckojęzyczne i potrafi z nich korzystać
potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w czwartym semestrze.
potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski, wypowiadając się ustnie w języku niemieckim na tematy obowiązujące w czwartym semestrze, zachowując przy tym poprawność językową i z wykorzystaniem poglądów innych autorów.
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w czwartym semestrze.
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej (ustnej oraz pisemnej) w języku niemieckim oraz uczenia się przez całe życie
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i projektów oraz przy prowadzeniu dyskusji
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pisanie streszczenia z komentarzem do tekstu przeczytanego przez wykładowcę; zdania do tłumaczenia; test gramatyczno-leksykalny)
Egzamin ustny (losowanie pytań)
Kolokwium ustne
Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań)
Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań
Referat
Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz)
Dyskusja
Współpraca w grupie / w parach
Samodzielna wypowiedź ustna
Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa
Ocena wypowiedzi ustnej / referatu i egzaminu ustnego
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach i na egzaminie
• Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6
• Punkty za gramatykę: 8
• Punkty za wyrażanie się: 8
• Punkty za ortografię: 2
• Spójność: 4
• Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4
• Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3
• Maksymalna liczba punktów: 35
Ilość słów: 200-250
• bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (31,75-35p.)
• dobry plus (+db; 4,5): 83-90% (29-31,5p.)
• dobry (db; 4,0): 75-82% (26,25-28,75p.)
• dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-74% (23,75-26p.)
• dostateczny (dst; 3,0): 60-67% (21-23,5p.)
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,75p.)
Ocena tłumaczeń (zaliczenie i egzamin), ocena gramatyki i leksyki (zaliczenie i egzamin)
• bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100%
• dobry plus (+db; 4,5): 85-90%
• dobry (db; 4,0): 77-84%
• dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76%
• dostateczny (dst; 3,0): 60-68%
• niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59%
Literatura
Materiały zestawione w skrypcie dla II roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom;
Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch.;
Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett.;
Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros.;
Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch.;
Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben, Hueber.;
Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt.;
Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.;
Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner, Schubert-Verlag.;
Bęza, S.: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN
Dreyer, H. / Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Hueber.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: