Praktyczna nauka języka niemieckiego II (egzamin) 09-grPNJN2-DLE26
krąg tematyczny związany ze zdrowiem i jego ochroną, budową ludzkiego ciała, chorobami i wizytą u lekarza, zdrowym odżywianiem, nadwagą itp.
krąg tematyczny związany z wyglądem i modą, stylem i sposobem ubierania się, historią mody i jej twórcami, ideałami piękna, operacjami plastycznymi, mową ciała itp.
krąg tematyczny związany z czasem wolnym i sposobami jego spędzania, sportem, telewizją i jej (szkodliwym) wpływem na człowieka, różnymi hobby itp., a także podróżami i turystyką
zasady prawidłowego pod względem formy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i treści (argumenty, adekwatność do tezy postawionej w pytaniu) budowania krótszych i dłuższych spójnych wypowiedzi ustnych na wybrane tematy omawiane w drugim semestrze oraz stosowanie tych reguł w praktyce (wygłaszanie przygotowanych w domu jak i spontanicznych wypowiedzi na zajęciach)
podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: czasowniki modalne i modalnopodobne; strona bierna czynnościowa; szyk wyrazów w zdaniu; zdania współrzędnie złożone i ze spójnikami wieloczłonowymi; zdania czasowe, okolicznikowe przyczyny, warunkowe, skutkowe, przyzwalające, okolicznikowe sposobu i celu; zdania pytające, pytające zależne i względne; imiesłowy; przydawka rozwinięta; użycie bezokolicznika z i bez „zu”; konstrukcje bezokolicznikowe; zaimki; czasowniki zwrotne; przysłówki; - oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne, w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w drugim semestrze;
Potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w drugim semestrze;
Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów;
Przygotowuje podczas zajęć streszczenia w języku niemieckim krótkich prostych historyjek usłyszanych trzykrotnie oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych ;
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka;
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w drugim semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie formy pisemne, wypowiedzi ustne, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne, egzamin pisemny i ustny
ocena wypowiedzi ustnych:
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
Ocena pisemnych testów, sprawdzianów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych:
• 60-70% - dst
• 71-75% - dst+
• 76-84% - db
• 85-90% - db+
• 91-100% - bdb
ocena streszczeń:
za pracę student otrzymuje max 28 punktów:
• za każdą informację o treści tekstu – 0,5 punktu, każdy tekst jest podzielony na 14 informacji – max 7 punktów
• za spójność streszczenia - max 1 punkt
• za poprawność gramatyczną streszczenia - max 10 punktów
• za poprawność leksykalną streszczenia - max 8 punktów
• za poprawność ortograficzną - max 2 punkty
za każdy błąd odejmuje się punkty wg schematu:
• poważny błąd gramatyczny – minus 1 punkt
• błąd gramatyczny mniejszej wagi, błędy leksykalne i ortograficzne – minus 0,5 punktu
Uwaga:
- jeśli w streszczeniu ujęto mniej niż 5 poprawnych (punktowanych) informacji, student otrzymuje ocenę niedostateczną – nawet, jeśli pod względem formy praca jest bezbłędna
- za każdą nieprawdziwą informację (której nie zawierał odczytany tekst) odejmuje się 0,5 punktu
- błędy ortograficzne o konsekwencji błędu gramatycznego są traktowane jak gramatyczne
Oceny kształtują się wg schematu:
Ilość punktów Ocena
26-28 5
24-25 4+
21-23 4
19-20 3+
16-18 3
0-15 2
Literatura
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, uzupełnione o własne materiały prowadzącego. Skrypt obejmuje m.in. materiały z:
Bahlmann, C. et al.: „Unterwegs. Lehrwerk für die Mittelstufe Deutsch als Fremdsprache“. Berlin: Langenscheidt, 1998;
Grzywacz M. et al.: „Zum Beispiel Sachsen-Anhalt 2. Deutsch mit authentischen Hörtexten“. Warszawa: WSiP, 1998;
Koithan, U. et al.: „Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Lehrbuch 1“, Berlin: Langenscheidt, 2007;
Perlmann-Balme, M. et al.: „em Brückenkurs“. Ismaning: Hueber, 2000;
Schmidt R./ Szalay G./ Hegyes K.: „Hörfelder. Hörverstehensprogramm für die Mittelstufe“, Ismaning: Hueber, 1997;
Wiemer C. / Eggers D./ Neuf G.: „Hörverstehen. 18 Vorträge mit Übungen und methodischen Hinweisen“. Ismaning: Hueber 1997;
reportaże: ZDF, Goethe Institut (seria KuBus);
dzienniki: Kieler Nachrichten, Metro, Süddeutsche Zeitung itp.,
czasopisma: Focus, Der Spiegel, Stern, Deutschland, Vigo-Unilife, Fluter, Język niemiecki – nauczaj lepiej itp.
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2002;
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002;
G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2004;
G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2007;
Dudenredaktion: Duden. Grammatik (Bd.4), Mannheim 2005;
Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: