Praktyczna nauka języka niemieckiego I (egzamin) 09-grPNJN1-DLE16
zakres tematyczny związany z opisem miejscowości rodzinnej, domu, mieszkania, ich urządzaniem, szukaniem pokoju/mieszkania do wynajęcia, różnymi formami mieszkania, mieszkaniem na wsi i w mieście, itp
zakres tematyczny związany z zakupami w małych sklepach, dyskontach i wielkich supermarketach, trickami i pułapkami supermarketów, spożywaniem posiłków, zdrowym żywieniem, żywnością fastfood, typami sprzedawców i klientów itp
zakres tematyczny związany z rodziną, jej tradycyjnymi i współczesnymi formami, singlami w społeczeństwie, nową rolą kobiety (kobieta między karierą zawodową a wychowaniem dzieci), stylami życia, uroczystościami rodzinnymi itp
zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (samogłosek, dwugłosek i wybranych trudnych spółgłosek); czytanie wyrazów, fraz, zdań, wierszy oraz innych tekstów, także alfabetu i skrótów; wymowa standardowa i niestandardowa, zasady akcentowania wyrazowego
podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: koniugacja czasowników, formy podstawowe czasowników nieregularnych, czasowniki regularne i nieregularne w zależności od znaczenia, przechodnie i nieprzechodnie trudne do rozróżnienia, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czas Perfekt z „haben” i „sein”; tryb rozkazujący, rekcja czasownika; deklinacja rzeczowników (także odprzymiotnikowych i odimiesłowowych) i przymiotników; stopniowanie przymiotnika; przyimki łączące się z poszczególnymi przypadkami oraz służące do określania miejsca, czasu i przyczyny; użycie rodzajnika) oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących na w pierwszym semestrze;
Potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze;
Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów;
Przygotowuje podczas zajęć streszczenia w języku niemieckim krótkich prostych historyjek usłyszanych trzykrotnie oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych;
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka;
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie formy pisemne
ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne, egzamin pisemny
ocena umiejętności poprawnego czytania:
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych:
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
ocena streszczeń (oceny mają charakter orientacyjny i nie są brane pod uwagę przy zaliczeniu i egzaminie w semestrze zimowym):
za pracę student otrzymuje max 28 punktów:
• za każdą informację o treści tekstu – 0,5 punktu, każdy tekst jest podzielony na 14 informacji – max 7 punktów
• za spójność streszczenia - max 1 punkt
• za poprawność gramatyczną streszczenia - max 10 punktów
• za poprawność leksykalną streszczenia - max 8 punktów
• za poprawność ortograficzną - max 2 punkty
za każdy błąd odejmuje się punkty wg schematu:
• poważny błąd gramatyczny – minus 1 punkt
• błąd gramatyczny mniejszej wagi, błędy leksykalne i ortograficzne – minus 0,5 punktu
Uwaga:
- jeśli w streszczeniu ujęto mniej niż 5 poprawnych (punktowanych) informacji, student otrzymuje ocenę niedostateczną – nawet, jeśli pod względem formy praca jest bezbłędna
- za każdą nieprawdziwą informację (której nie zawierał odczytany tekst) odejmuje się 0,5 punktu
- błędy ortograficzne o konsekwencji błędu gramatycznego są traktowane jak gramatyczne
Oceny kształtują się wg schematu:
Ilość punktów ocena
26-28 5
24-25 4+
21-23 4
19-20 3+
16-18 3
0-15 2
Literatura
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, uzupełnione o własne materiały prowadzącego. Skrypt obejmuje m.in. materiały z: Bahlmann, C. et al.: „Unterwegs. Lehrwerk für die Mittelstufe Deutsch als Fremdsprache“. Berlin: Langenscheidt, 1998; Grzywacz M. et al.: „Zum Beispiel Sachsen-Anhalt 2. Deutsch mit authentischen Hörtexten“. Warszawa: WSiP, 1998; Koithan, U. et al.: „Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Lehrbuch 1“, Berlin: Langenscheidt, 2007; Perlmann-Balme, M. et al.: „em Brückenkurs“. Ismaning: Hueber, 2000; Schmidt R./ Szalay G./ Hegyes K.: „Hörfelder. Hörverstehensprogramm für die Mittelstufe“, Ismaning: Hueber, 1997; Wiemer C. / Eggers D./ Neuf G.: „Hörverstehen. 18 Vorträge mit Übungen und methodischen Hinweisen“. Ismaning: Hueber 1997; reportaże: ZDF, Goethe Institut (seria KuBus); dzienniki: Kieler Nachrichten, Metro, Süddeutsche Zeitung itp., czasopisma: Focus, Der Spiegel, Stern, Deutschland, Vigo-Unilife, Fluter, Język niemiecki -nauczaj lepiej itp.
C. i P. Martens: Phonetik der deutschen Sprache, München 1961; H. Domińczak: Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993 (+kaseta); R.K. Tertel: Wymowa niemiecka, Warszawa 1971; U. Hirschfeld, K. Reinke: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende, München 1998 (+kaseta, +DVD); Aussprachewörterbuch, Duden tom 6 (możliwie najnowsze wydanie); kasety audio i video do nauki języka niemieckiego, prezentowane przez rodzimych użytkowników języka.
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2002; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2004; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2007; Dudenredaktion: Duden. Grammatik (Bd.4), Mannheim 2005; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: